PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na drogi może zabraknąć nawet 52 mld złotych

Autor: Parkiet
25-03-2008 10:54
Na drogi może zabraknąć nawet 52 mld złotych

Z wyliczeń Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa wynika, że może zabraknąć nawet 52 mld zł na realizację programu budowy dróg do roku 2013. Na drogi krajowe i autostrady zabraknie 42 mld zł. Problemy finansowe będą też miały firmy drogowe.

Według Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD) zabraknie około 42 mld zł do zrealizowania programu budowy 960 km autostrad i 2738 km dróg ekspresowych. Także samorządy, jak twierdzi izba, mają około 10 mld zł za mało, aby wybudować zaplanowane drogi lokalne. Łącznie więc na realizację wszystkich zaplanowanych tras brakuje około 52 mld zł. Dlaczego prognoza OIGD jest tak zła? - pyta "Parkiet".
Podstawowym problemem, jaki dostrzega OIGD, jest zbyt niski poziom finansowania budowy dróg przez państwo. - W naszym kraju 0,3 proc. PKB idzie na ten cel. W krajach zachodnich, które już przecież zbudowały trasy, państwo przeznacza na nie 1 proc. PKB - zwraca uwagę Wojciech Malusi, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Jego zdanie potwierdza Janusz Piechociński (PSL), wiceprzewodniczący sejmowej komisji gospodarki. - Przy takiej wielkości środków budżetowych na inwestycje drogowe nie da się zrealizować w pełni programu rządowego - przyznaje poseł.

Teraz ze środków pozyskiwanych z akcyzy od paliw na drogi przeznaczanych jest 12 proc., a ze środków pochodzących z opłaty paliwowej 80 proc. To daje co roku około 3,5 mld zł. Eksperci wskazują, że wypadałoby zwiększyć tę sumę.

Co na to rząd? - Ta decyzja leży w gestii resortu finansów - odpowiada "Parkietowi" Zbigniew Rapciak, wiceminister infrastruktury.

Pojawił się jednak pomysł na pozyskanie środków na budowę tras. - Sejmowa komisja infrastruktury pracuje nad memorandum dla premiera, w którym przedstawi pomysł emisji dwu- i pięcioletnich obligacji skarbowych, nieobłożonych podatkiem Belki. Pieniądze pozyskane z ich emisji przeznaczone byłyby w całości na drogi - twierdzi Janusz Piechociński.

Eksperci sceptycznie podchodzą także do kwestii pieniędzy unijnych, które będą do wykorzystania do 2013 r. i mają być podstawowym środkiem finansowania budowy dróg i autostrad. - Gdyby Polska wykorzystywała je na poziomie 75 proc., to rzeczywiście mielibyśmy około 90 mld zł na drogi. Niestety, ostatni raport UE ocenia możliwości Polski na około 42 proc. - mówi Jacek Stefański z firmy doradczej Arcata Partners. Według raportu OIGD do 2013 r. wykorzystamy około 44 mld zł ze środków unijnych.

Samorządy do 2013 r. powinny wydać na drogi lokalne 30 mld zł. Eksperci izby twierdzą, że tutaj też będzie problem. - Po zsumowaniu środków własnych samorządów i tych pochodzących z programów operacyjnych uzyskujemy około 20 mld zł. Brakuje więc około 10 mld zł - twierdzi Wojciech Malusi. Resort infrastruktury podpowiada jednak rozwiązanie. - Samorządy mogą podołać zadaniu, jeśli zaczną emitować obligacje, bo przecież mają taką możliwość, o której często się zapomina - mówi Rapciak.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 486 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 455 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.