Może ruszać rozbiórka starego dworca PKS w Białymstoku

Może ruszać rozbiórka starego dworca PKS w Białymstoku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka PKS Nova SA może rozpoczynać rozbiórkę starego dworca PKS w Białymstoku i budowę nowego. Urzędnicy wojewody podlaskiego uznali, że organizacje ekologiczne, które zaskarżały decyzje ws. rozbiórki nie były do tego uprawnione.

Decyzje ws. zgody na rozbiórkę i budowy nowego dworca PKS w Białymstoku prezydent Białegostoku wydał w grudniu 2016 r. Odwołanie od decyzji wojewody złożyły organizacje ekologiczne.

Rzeczniczka wojewody podlaskiego Anna Idźkowska poinformowała we worek PAP, że urząd wojewódzki ocenił, że organizacje te "nie były stroną" w sprawie i w związku z tym, nie były uprawnione do składania odwołań. Oznacza to, że rozbiórka dworca może się zaczynać "bez przeszkód". Organizacje mogą się jeszcze odwoływać od decyzji wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nie wstrzymuje to zgody na rozbiórkę - poinformowała rzeczniczka.

Spółka PKS Nova powstała z początkiem 2017 r. z połączenia pięciu spółek PKS w Podlaskiem (w Białymstoku, Łomży, Suwałkach, Siemiatyczach i Zambrowie). Spółka podlega samorządowi województwa. Nowa spółka powstała po ponad półrocznych przygotowaniach w wyniku inkorporacji, czyli włączenia do PKS Białystok czterech pozostałych przedsiębiorstw. Według założeń tego projektu ma to uratować wszystkie spółki przed upadłością.

W Białymstoku ma powstać nowy dworzec (wraz z galerią handlową) w miejsce starego z lat 70-tych. Inwestycja ma kosztować 13,5 mln zł. Pierwotny plan zakładał, że rozbiórka zacznie się w październiku 2016 roku, a nowy dworzec będzie gotowy w połowie 2017 r., już wiadomo, że będą opóźnienia.

Dworzec PKS znajduje się w sąsiedztwie dworca kolejowego, to ważny punkt komunikacyjny w mieście.

W ramach nowej inwestycji powstaną nowe perony dla autobusów, stacja obsługi pojazdów, galeria handlowa. Od końca grudnia 2016 r. działa tymczasowy dworzec w pomieszczeniach typu kontenerowego.

Należący do PKS Białystok teren liczy 4 ha. Jak informowano wcześniej, według przyjętej i realizowanej koncepcji, inwestor (wybrana w przetargu firma Budner sp. z o o. przejmie połowę tych gruntów (nabędzie prawo wieczystego użytkowania tych gruntów) i na nich powstaną galerie handlowe. Reszta terenu będzie należała do PKS. Za pieniądze z tej transakcji będzie realizowana cała modernizacja. Dzięki temu nie będzie na nią wykładać pieniędzy PKS czy samorząd województwa.

PKS Nova SA ma ok. pół tysiąca autobusów, pracuje tam ok. 950 osób. Kapitał zakładowy spółki to blisko 15,17 mln zł. Nowy podmiot przejął zobowiązania poprzednich, ale konkretne kwoty tych zobowiązań za 2016 rok nie były podane do publicznej wiadomości.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Może ruszać rozbiórka starego dworca PKS w Białymstoku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!