XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Most na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku będzie gotowy później

Most na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku będzie gotowy później
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Most zwodzony na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku ma być oddany do użytku w czerwcu 2018 r. Przeprawa zostanie przekazana o kwartał później niż wcześniej planowano.

  • Most ma mieć 173 metry długości, a czas otwierania obu przęseł ma trwać dwie minuty.
  • Jego budowa ma kosztować ok. 58 mln zł, z czego 28 mln zł pochodzi z budżetu państwa, a reszta z kasy miejskiej.
  • Budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020.

Wcześniej planowano, że roboty budowlane zakończą się pod koniec 2017 r., a do końca pierwszego kwartału 2018 r. przeprawa po przeprowadzeniu procedury odbiorowej (m.in. próbach obciążeniowych) będzie przekazana do użytku.

Most na Wyspę Sobieszewską buduje od stycznia tego roku polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (lider) wraz z Vistalem Gdynia i Vistalem Infrastructure.

Inwestorem przedsięwzięcia jest Gdańsk, a całość nadzoruje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Opóźnienia w budowie wynikają z kłopotów finansowych jednego z wykonawców, firmy Vistal Gdynia.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) poinformowała, że z wykonawcą robót, konsorcjum firm: Metrostav a.s. (lider) oraz Vistal Gdynia S.A. i Vistal Infrastructure sp. z o.o. z Gdyni (partnerzy) podpisała aneks wydłużający termin realizacji robót do 30 kwietnia 2018 roku.

Wcześniejsza umowa termin zakończenia robót określała na koniec bieżącego roku.

- Jeśli prace przebiegać będą zgodnie z założeniami, nowy most zostanie oddany do użytku w czerwcu 2018 r. - poinformowano.

Zaawansowanie robót

DRMG wyjaśniła, że bez opóźnień realizowana jest budowa infrastruktury zewnętrznej przeprawy, czyli drogowej oraz sieciowo-instalacyjnej oraz prace związane z budową sterowni odpowiedzialnej za obsługę mostu.

Natomiast na ok. 70 proc. zaawansowania prac oceniany jest "najważniejszy i zarazem najtrudniejszy etap inwestycji obejmujący prace prowadzone na wodzie". Chodzi m.in. o wykonanie podpór stałych oraz komór zawierających elementy hydrauliczne, które są odpowiedzialne za podnoszenie części ruchomych mostu.

- Najtrudniejszym technologicznie etapem jest budowa dwóch komór usytuowanych na torze wodnym. Na nich będą osadzone sterowniki i siłowniki hydrauliczne odpowiedzialne za poruszanie elementami ruchomymi mostu - podaje DRMG.

Poinformowano, że w najbliższym czasie wylane mają zostać ściany komory. Dyrekcja przewiduje, że montaż komór zakończy się pod koniec lutego i wówczas konstrukcja mostu gotowa będzie do posadowienia konstrukcji stalowej.

Następnie na terenie budowy prowadzone będą prace wykończeniowe związane m.in. z montażem wyposażenia mostu (np. barierki, instalacje elektryczne i deszczowe na moście) oraz ułożeniem ostatniej warstwy ścieralnej. Po wykonaniu automatyki i sterowani mostu planowane jest rozpoczęcie prób i odbiorów mostu zwodzonego.

Dopiero po oddaniu do użytku nowego mostu, wykonawca robót ma rozpocząć rozbiórkę starego mostu pontonowego z infrastrukturą drogową oraz przebudowę pozostałego po nim nabrzeża rzeki.

Kluczowa inwestycja

Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. W rejonie mostu mają powstać dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym.


Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy, który utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Most na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku będzie gotowy później

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!