XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej może odmienić stolicę

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej może odmienić stolicę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe proponują wybudowanie węzła przesiadkowego w centrum Warszawy. Prace mają zostać wykonane równolegle z modernizacją warszawskiej linii średnicowej - poinformował w czwartek prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

  • "Naszą propozycją jest utworzenie tak zwanego zintegrowanego węzła przesiadkowego w centrum Warszawy" - powiedział prezes PKP PLK na konferencji.
  • Dodał, że obecnie Warszawska Kolej Dojazdowa kończy się przed Warszawą Centralną.
  • "Podróżni, którzy udają się do stacji metra muszą przejść kilkaset metrów. Nasza propozycja pokazuje, że istnieje możliwość umiejscowienia nowego przystanku WKD równolegle do linii średnicowej, na wysokości stacji Warszawa Śródmieście" - powiedział Merchel.

Prezes wyjaśnił, że dzięki temu powstałby nowy węzeł, który połączyłby WKD, koleje aglomeracyjne zatrzymujące się na stacji Śródmieście i warszawskie metro. Blisko znajdowałby się ponadto dworzec Warszawa Centralna, gdzie zatrzymują się pociągi dalekobieżne.
Merchel poinformował też, że wraz z modernizacją warszawskiej linii średnicowej spółka planuje wybudowanie nowych przystanków przy rondzie de Gaulle'a i przystanku Solec położonego bliżej Wisły, przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.

"Analizując konieczność przebudowy tunelu średnicowego mamy propozycję, która wskazuje na możliwość utworzenia dodatkowego przystanku zlokalizowanego przy rondzie de Gaulle'a. (...) Mógłby też powstać nowy przystanek Solec blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Natomiast zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle" - powiedział Merchel.

Zaznaczył, że likwidacja przystanku Powiśle nie wiązałaby się z koniecznością fizycznej jego rozbiórki.

Prezes wyjaśnił, że w nowej konfiguracji odległość między przystankiem Solec a Rondo de Gaulle'a wyniosłaby ok. 1 tys. m. Taka sama odległość dzieliłaby rondo de Gaulle'a od Warszawy Śródmieście.
Dlatego, aby nie zmniejszać częstotliwości kursowania pociągów, zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle. Nie byłoby też konieczności budowy przystanku przy ul. Brackiej, między Warszawą Śródmieście a rondem de Gaulle'a, gdyż to również pogorszyłoby przepustowość linii.

Merchel wskazał, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest konieczna, by zwiększyć o blisko połowę przepustowość trasy, która została zbudowana między 1926 a 1935 rokiem.

Obecny na czwartkowej konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest kluczowa dla komunikacji kolejowej w Warszawie oraz bardzo ważna z punktu widzenia transportu mazowieckiego i ogólnopolskiego.
"Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to zadanie ważne, kluczowe. Modernizowany będzie najważniejszy odcinek linii kolejowej w Warszawie, łączącej wschód z zachodem, po którym porusza się do tysiąca pociągów dziennie" - powiedział Bittel.

Podkreślił, że linia średnicowa jest bardzo ważna z punktu widzenia transportu warszawskiego, mazowieckiego i ogólnopolskiego. "Obecnie trwają prace projektowe, przygotowujemy zadanie inwestycyjne. Oferta przebudowy kierowana jest również do władz samorządowych, do władz Miasta Stołecznego Warszawy" - dodał.
Wiceminister wyjaśnił, że współpracy z miastem Warszawą wymagałoby przedłużenie trasy linii WKD do stacji Warszawa Śródmieście. Dodał, że dzięki temu stacja WKD znalazłaby się bliżej warszawskiego metra, co ułatwiłoby komunikację pasażerom. Obecnie linia WKD, która biegnie od Grodziska Mazowieckiego i Milanówka, kończy się przed dworcem Warszawa Centralna.

Bittel powiedział też, że po prawej stronie Wisły współpracy z miastem wymagałaby realizacja tunelu w ciągu projektowanej ulicy Tysiąclecia.

Plan modernizacji warszawskiej linii średnicowej zakłada rozpoczęcie prac od dworca Warszawa Zachodnia. Kolejnym etapem będzie modernizacja Warszawy Wschodniej, od której prace będą kontynuowane wzdłuż linii w kierunku Warszawy Śródmieście i Warszawy Centralnej.

Harmonogram prac przewiduje, że główne prace modernizacyjne na podziemnej trasie potrwają od roku 2020 do 2026. PKP Polskie Linie Kolejowe nie przewidują zamknięcia trasy dla ruchu kolejowego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Modernizacja warszawskiej linii średnicowej może odmienić stolicę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!