Modernizacja linii Chabówka - Nowy Sącz pochłonie 3 mld zł i będzie realizowana w ramach największego projektu kolejowego w Polsce od kilkudziesięciu lat, potocznie nazywanego "Podłęże - Piekiełko" - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
Dodał, że w kolejnej perspektywie unijnej prace budowlane obejmą budowę nowej linii Podłęże - Szczyrzyc i Tymbark - Mszana Dolna. "Tutaj mówimy o kosztach sięgających 4 mld zł" - stwierdził wiceminister.
Inwestycja "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice na południowy wschód od Krakowa i skieruje na południe.
W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623).
W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Zrealizowanie inwestycji spowoduje, że z Krakowa do Nowego Sącza najszybszy pociąg przejedzie w godzinę. Obecnie przejazd pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza zabiera od 2 godzin 45 min. do 3 godzin 45 min.
Inwestycja skróci też radykalnie czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego. Wyniesie on około 1 godz. 40 minut zamiast 3 godzin 30 min. obecnie.