MIR chce rezerwy w budżecie na drogi lokalne

MIR chce rezerwy w budżecie na drogi lokalne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

MIR chce, by w 2016 r. i latach kolejnych w budżecie państwa była rezerwa na budowę i remont dróg lokalnych, nie niższa niż 900 mln zł. Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa niepokoi jednak to, że środki z rezerwy budżetowej będą zależne od stanu budżetu.

Resort infrastruktury i rozwoju przygotował projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Teraz znajduje się on w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych. Celem regulacji jest zapewnienie odpowiedniej puli pieniędzy na dofinansowanie z budżetu inwestycji drogowych w powiatach i gminach po tym, jak - z końcem 2015 r. - przestanie obowiązywać uchwała Rady Ministrów ws. Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.

Obecnie pieniądze na drogi lokalne dzieli Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Z projektu wynika, że od 2016 r. ma to robić resort odpowiedzialny za transport.

Zgodnie z regulacją od 2016 r. rząd będzie rezerwował w budżecie nie mniej niż 900 mln zł na budowę i remont dróg powiatowych i gminnych. Projekt przewiduje, że pieniądze z rezerwy mają również pochodzić z przychodów Lasów Państwowych, uzyskanych ze sprzedaży drewna.

Trudno jednak określić, jakie inwestycje obejmie nowa rezerwa, ponieważ ich wybór będzie zależał od władz samorządowych. To one będą zgłaszać wnioski o dofinansowanie, podobnie jak teraz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych prowadzonego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Barbara Dzieciuchowicz, szefowa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), powiedziała PAP, że to dobrze, iż Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zajęło się kwestią finansowania dróg lokalnych, bo program dotyczący ich przebudowy obowiązuje tylko do końca 2015 r.

"Branża drogowa obawiała się tego, co będzie po 2015 r. W latach 2009-2011 na lokalne inwestycje drogowe rocznie trafiał 1 mld zł z budżetu państwa. Drugie tyle dokładały samorządy. W ostatnich latach finansowanie dróg trochę się załamało. Nakłady budżetowe w 2012 r. sięgnęły tylko 250 mln zł, w 2013 r. było to 500 mln zł. W tym roku pojawiły się dodatkowe środki z przychodów Lasów Państwowych, dając w sumie 700 mln zł" - zaznaczyła.

Dzieciuchowicz wyraziła jednak niepokój z powodu tego, że środki z rezerwy budżetowej to wydatki, które są zależne od stanu budżetu. "To jest pewne niebezpieczeństwo. Jeśli finanse publiczne będą w złym stanie, może zabraknąć pieniędzy na lokalne drogi" - podkreśliła.

Zauważyła ponadto, że środki na rezerwę budżetową, pochodzące z przychodów Lasów Państwowych, mogą być zmniejszane w drodze nowelizacji ustawy, jeżeli sytuacja w spółce będzie się pogorszać.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MIR chce rezerwy w budżecie na drogi lokalne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!