Minister zabiera głos po wywiadzie WNP.PL z prezesem Budimeksu

Minister zabiera głos po wywiadzie WNP.PL z prezesem Budimeksu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Szybkie tempo prac nad rozwiązaniami umożliwiającymi waloryzację kontraktów infrastrukturalnych wobec wzrostu cen na rynku, zadeklarował w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister wyraził nadzieję, że zostaną one zakończone w perspektywie kilku tygodni.

  • Jak zapowiedział minister Adamczyk, trwają prace nad rozwiązaniami umożliwiającymi realne waloryzowanie zawartych już i przyszłych kontraktów. "Przebiegają w szybkim tempie. Po ich zakończeniu ogłosimy rezultaty" - powiedział.
  • Dopytywany o perspektywę zakończenia tych prac, czy będzie to np. kilka miesięcy Adamczyk wyraził nadzieję, że "to będzie kilka tygodni".
  • "O to postulują przedsiębiorcy. Tutaj musimy zachować wszystkie rygory i procedury, ponieważ rzecz dotyczy olbrzymich środków finansowych. W związku z czym dajemy ekspertom możliwość spokojnej pracy i wypracowania rozwiązań, które nie będą podlegały zaskarżeniom, nie będą dotknięte wadami prawnymi" - wskazał minister infrastruktury.

Potrzebę podjęcia w perspektywie 2-3 miesięcy decyzji ws. waloryzacji kontraktów zaakcentował w opublikowanej w środę w portalu WNP.PL rozmowie prezes Budimeksu Dariusz Blocher. Jak ocenił, głównym powodem strat wielu znaczących spółek budowlanych za pierwszy kwartał 2018 r. są umowy podpisane na przełomie lat 2016/2017, gdy było mało przetargów drogowych i kolejowych, a które nie przewidywały znaczących możliwości waloryzacji.

Czytaj: Budimex: waloryzacja kontraktów i niedobór pracowników to pilne sprawy

"Niestety w międzyczasie natrafiliśmy na nieprzewidywalny wzrost cen takich materiałów budowlanych, które są lokalne: kruszyw, silikatów czy wełny mineralnej. Wzrosty wyniosły kilkadziesiąt procent w ciągu roku" - powiedział cytowany przez wnp.pl Blocher. Jak dodał, podrożały też produkty, których cena jest związana z czynnikami globalnymi, jak stal czy paliwa.

"Dlatego chcemy rozmawiać z zamawiającymi publicznymi, aby zwaloryzować ceny kontraktów. Bez tego wyniki spółek będą jeszcze gorsze, a właściciele firm będą podejmować różne decyzje. (…) Część wycofa się z kontraktów, niektórzy zbankrutują, a inni będą realizować prace dalej i pójdą walczyć do sądu o dodatkowe wynagrodzenie" - ocenił prezes Budimeksu.

Jak zaznaczył, rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury trwają; branża prowadzi je poprzez Polski Związek Pracodawców Budownictwa czy Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa, przy udziale firm.

"Rozmowy dotyczą tego, co zrobić z już obowiązującymi kontraktami i co zrobić na przyszłość. To dwa odrębne tematy. Widzę, że strona rządowa bardziej koncentruje się na tym, jak rozwiązać temat w przyszłości. My mówimy: najpierw dotrwajmy do tej przyszłości. (…) Moja prośba jest tylko taka, abyśmy nie rozmawiali dwa lata, tylko w ciągu 2-3 miesięcy zamknęli temat, bo jest to gorący kartofel dla wszystkich firm. To nie jest tak, że generalni wykonawcy mają jakiś wielki worek pieniędzy, które mogą tracić" - podkreślił Blocher.

Prezes Budimeksu mówił też, że bez generowania zysków generalni wykonawcy nie będą w stanie dobrze płacić podwykonawcom, że od kondycji firm zależy m.in., czy obywatele na czas otrzymają do użytku zaplanowane drogi i linie kolejowe, a także że dodatkowym czynnikiem, którego nie było w poprzedniej perspektywie unijnego budżetu, jest niedobór pracowników - wskazał tu na potrzebę ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców z Białorusi i Ukrainy.

O tym, że głównym problemem wykonawców - m.in. branży drogowej - jest wzrost cen robót, mówił m.in. na początku maja, podczas XXIV Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego "Autostrada - Polska" w Kielcach, wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Jak powiedział wówczas Chodkiewicz, największym problemem polskiego drogownictwa jest "waloryzacja robót". "Problemy ze wzrastającymi cenami czynników cenotwórczych jak cement, stal, asfalt, ropa naftowa i robocizny. Bardzo ważne w tej sytuacji jest przygotowanie firm do prowadzenia robót związanych z pracami drogowymi" - sygnalizował na targach budownictwa drogowego wiceminister.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Minister zabiera głos po wywiadzie WNP.PL z prezesem Budimeksu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!