Minister transportu: pieniądze na tory, drogi i mieszkania

Minister transportu: pieniądze na tory, drogi i mieszkania
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ok. 31 mld zł trafi w latach 2013-2015 na kolej, 43 mld zł na budowę dróg, a od połowy przyszłego roku może zacząć funkcjonować nowy program mieszkaniowy dla młodych ludzi - zapowiedział w niedzielę minister transportu Sławomir Nowak.

Nowak przedstawiał w niedzielę plany resortu na lata 2013-15. Wystąpienie ministra jest związane z piątkowym tzw. drugim expose premiera Donalda Tuska. Szef resortu transportu omówił szczegóły przedstawionych przez premiera zapowiedzi.

Minister przypomniał, że w latach 2013-2015 na modernizację kolei ma trafić ok. 31 mld zł: z tego 26,5 mld zł na modernizację i remonty linii kolejowych, 3,5 mld zł na zakup i naprawę taboru, a 1 mld zł na remonty dworców kolejowych.

Nowak wskazał, że o ile w latach 2008-2011 rocznie modernizowanych było ok. 600 km linii kolejowych, w 2012 r. liczba ta wzrosła do ok. 1000 km, to w latach 2013-2015 zmodernizowanych ma być ok. 4 tys. km linii, po ok. 1330 km rocznie.

"Kończymy modernizację kluczowego połączenia północ-południe, linii E-65, żeby w 2014 r. nowymi pociągami Pendolino móc pojechać z prędkością 160 do 220 km z Gdańska do Krakowa i do Katowic" - powiedział Nowak.

Pytany, jak spółka PKP PLK ma sobie poradzić z realizacją inwestycji na taką skalę - szczególnie biorąc pod uwagę, że obecnie większość jej inwestycji jest opóźnionych, a PKP PLK nie radzi sobie z wykorzystaniem pieniędzy unijnych - Nowak przyznał, że nie jest zadowolony z dotychczasowej aktywności Polskich Linii Kolejowych i dlatego doszło do zmian kadrowych w PLK. Chodzi o zmianę zarządu spółki wiosną br. W kwietniu doszło też do zmian w zarządzie spółki-matki Grupy PKP. "Wierzę, że ten management, który jest w PKP PLK wsparty merytorycznie przez nowy zarząd PKP sprawi, i już sprawia, że pozom wydatkowania jest wyraźnie lepszy" - oświadczył Nowak.

Pytany, czy resort planuje likwidację 4 tys. km linii kolejowych, powiedział: "nie potwierdzam ilości linii do likwidacji, przy czym nie wykluczam wyłączeń". "Dzisiaj ta sieć jest bardzo rozbudowana, w wielu miejscach kompletnie nierentowna. Utrzymywanie dyżurnych ruchu i całej obsługi w sytuacji, gdy można poprowadzić ruch inną drogą, tylko po to, żeby raz na dwie doby przejechał pociąg jest nierentowne i nieracjonalne" - wskazał.

Odnosząc się do planów budowy dróg Nowak zapowiedział, że do końca 2015 r. oddanych zostanie 474 km autostrad i 335 km dróg krajowych. Poinformował, że na 2014 rok planowane są przetargi m.in. na drogę S7 między Krakowem a Warszawą. "W kolejnych latach połączenie z Wrocławiem, między Rzeszowem a Lublinem, między Warszawą a Białymstokiem i wiele innych połączeń" - dodał. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na dokończenie obwodnicy Poznania. Nowak poinformował także, że jeszcze w 2012 roku zostanie oddane połączenie między Krakowem a Tarnowem, a do 2014 roku cała autostrada A4.

Przetarg na odcinek A1 między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany w 2013 roku. Nowak powiedział, że wciąż szuka pozabudżetowego finansowania tej inwestycji. Wskazał, że dokończenie A1 może być finansowane w ramach mechanizmu "Inwestycje Polskie", którego powstanie zapowiadał premier.

"W 2012 roku w ramach krajowego funduszu drogowego wydamy ok. 18-19 mld zł na inwestycje. W 2013 roku będzie to do 15 mld, w 2014 - 8 mld zł, w 2015 r. będzie to ok. 2 mld zł" - poinformował minister.

Zapowiedział, że wkrótce do Sejmu trafi projekt programu "Mieszkanie dla Młodych" (MDM), skierowany do rodzin i singli do 35. roku życia. Program dedykowany będzie dla mieszkań o powierzchni do 75 mkw.

Każda rodzina ma otrzymywać 10 proc. jednorazowej dopłaty do kredytu. Jeśli ta rodzina ma dziecko bądź dzieci, dostanie dodatkowo 5 proc. wartości kredytu. Jeżeli w ciągu 5 lat w tym mieszkaniu urodzi się trzecie bądź kolejne dziecko, otrzyma dodatkowe 5 proc. do wartości kredytu - wyjaśnił Nowak.

Jak podkreślił, w programie MDM znajduje się "komponent prorodzinny" i tym różni się on od wygaszanego programu "Rodzina na swoim".

Nowak chciałby, by MDM wszedł w życie od połowy 2013 r., najpóźniej od początku 2014 r. Program będzie kosztował początkowo 600-700 mln zł rocznie, a docelowo 1 mld zł. Jego zdaniem z programu może skorzystać 36 tys. rodzin rocznie.

Program - jak powiedział Nowak - ma być sfinansowany z likwidacji zwrotu podatku VAT za remonty. "Będę przekonywał ministra finansów do takiego rozwiązania" - zapowiedział szef resortu transportu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Minister transportu: pieniądze na tory, drogi i mieszkania

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!