MIiR wytypowało inwestycje do sfinansowania przez rząd i prywatny biznes

MIiR wytypowało inwestycje do sfinansowania przez rząd i prywatny biznes
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na liście potencjalnych przedsięwzięć, które mogą być realizowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego, znajduje się ok. 140 projektów, z czego 13 ma być realizowane przez rząd.

Informację tę przekazał wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik. Według niego, są to przedsięwzięcia o dużej wartości.

Jednym z nich jest zagospodarowanie terenu przy warszawskim Stadionie Narodowym. Zdaniem wiceministra, zainteresowanie tym projektem „przerosło nasze oczekiwania”, bowiem wyraziło je kilkadziesiąt firm. Wśród nich są zarówno zagraniczne koncerny, jak i firmy rodzime.

Większość spółek - jak zaznaczył wiceminister - chciałoby realizować tylko część projektu, więc niewykluczone, że konieczna będzie współpraca kilku podmiotów.

Przy Stadionie Narodowym mają zostać zbudowanie obiekty pełniące zarówno funkcję publiczną (np. hala sportowo-widowiskowo), jak i komercyjne, np. budynki biurowo - hotelowe albo oceanarium, które pozwolą prywatnemu partnerowi zarabiać.

Stadion Narodowy w Warszawie ponownie na siebie zarobił

Witold Słowik dodał też, że bez wybudowania komercyjnej części budżet państwa musiałby płacić partnerowi prywatnemu za dostępność przez 20-30 lat przynajmniej kilkadziesiąt milionów złotych rocznie. „Takie rozwiązanie byłoby dla budżetu nieopłacalne, dlatego chcemy pozostawić inwestorowi prywatnemu sporą dowolność przy kształtowaniu projektu" - powiedział.

Na liście wytypowanych projektów do realizacji w formule PPP są też m.in.: droga ekspresowa S6 Koszalin - Trójmiasto, nowa obwodnica Trójmiasta, droga S10 między Bydgoszczą a Toruniem i Zachodnia Obwodnica Szczecina.

Partnerstwo publiczno-prywatne broni się samo

„Żeby przedsięwzięcia ruszyły, Ministerstwo Infrastruktury musi uzyskać z Eurostatu potwierdzenie, że podpisane umowy z partnerem prywatnym nie zostaną wliczone do państwowego długu publicznego” -  wyjaśnił Słowik. Jest to warunek podpisania umów i w realizacji inwestycji.

Umowy będą długoletnie np. 30-letnie. Przygotowanie i budowa potrwają trzy lata, a przez kolejnych 27 lat firma, która zrealizuje inwestycję i będzie odpowiadała za ich eksploatację, ma dostawać stałą kwotę z budżetu państwa, czyli opłatę za dostępność.

Wiceminister podkreślił, że kierowcy samochodów osobowych zbudowanych w formule PPP dróg nie będą płacić za korzystanie z nich. Po zakończeniu umowy drogi przejdą na własność państwa.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MIiR wytypowało inwestycje do sfinansowania przez rząd i prywatny biznes

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!