Mieszkańcy Mazowsza podzieleni w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Badanie "Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu” zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów.
- Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
- Do końca 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.
Jak wynika z raportu, wśród mieszkańców województwa mazowieckiego wiedzę na temat projektu budowy CPK ma aż 92 proc. badanych, a jedynie 1 proc. ankietowanych nie słyszało o tym projekcie. Większą znajomością rządowych planów wykazują się mieszkańcy Warszawy i okolicznych powiatów (94 proc.), niż pozostałych części Mazowsza (89 proc.).
- Odkąd Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekty budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozbudowy Portu Lotniczego w Radomiu, mieszkańcy Mazowsza żyją w niepewności co do kształtu rynku lotniczego w regionie. Budowa CPK przyczyni się bowiem prawdopodobnie do zamknięcia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. A lotnisko to od lat doceniane jest przez mieszkańców za swoją dogodną lokalizację - mówi przewodniczący Warszawskiego Forum Samorządowego Grzegorz Gruchalski.
Mazowsze za CPK, Warszawa przeciw
Mieszkańcy województwa mazowieckiego, którzy słyszeli o projekcie CPK, są podzieleni w ocenie rządowych planów.
Blisko połowa ankietowanych (45 proc.) postrzega plany pozytywnie, jednak przeciwników jest niewiele mniej (42 proc.). Wyraźnie widoczna jest różnica głosów między mieszkańcami Warszawy i gmin ościennych a resztą województwa. Mieszkający w stolicy w większości nie popierają pomysłu utworzenia CPK w gminie Baranów - 51 proc. jest przeciwne budowie nowego lotniska, a 35 proc. jest za realizacją inwestycji. Z kolei 55 proc. ankietowanych Mazowszan mieszkających poza aglomeracją warszawską ocenia projekt pozytywnie.
Pośród badanych mieszkańców Mazowsza, którzy słyszeli o projekcie CPK, 69 proc. ma negatywny stosunek do planów likwidacji Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina (pomysł raczej źle ocenia 24 proc. respondentów, a zdecydowanie źle – 45 proc.). Grupa ankietowanych, która zdecydowanie dobrze postrzega zamknięcie stołecznego lotniska dla ruchu pasażerskiego, stanowi zaledwie 3 proc. (raczej dobrze – 12 proc.). Sceptyczny stosunek do wygaszenia lotniska na Okęciu jest szczególnie widoczny w aglomeracji warszawskiej. Zdecydowanie złą opinię na temat tych planów wyraża aż 56 proc. mieszkańców, a 21 proc. uważa pomysł za raczej zły (łącznie 78 proc. głosów przeciwnych).
Pozytywnie pomysł likwidacji lotniska ocenia co dziesiąty ankietowany. Mieszkańcy Mazowsza (bez Warszawy i sąsiednich powiatów) również nie zgadzają się z planami zamknięcia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina (60 proc. przeciwników), a jedynie co piąty z nich ocenia możliwość likwidacji stołecznego lotniska pozytywnie.
Raport "Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu" publikujemy w dziale Multimedia.
Prezes Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy Cezary Holdenmajer zwraca uwagę, że lokalizacja lotniska jest kluczowa dla badanych warszawiaków, z których znaczna część podróżuje w sprawach biznesowych.
- Likwidacja lotniska na Okęciu odbierana jest jednoznacznie. Mieszkańcy stolicy nie chcą podróżować z lotnisk, które zlokalizowane są daleko od ich miejsca zamieszkania. Znaczna część podróży ma charakter biznesowy, a ich cechą jest mała elastyczność czasowa. A należy pamiętać, że Warszawa stała się biznesowym sercem dla Europy Środkowo-Wschodniej m.in. właśnie dzięki temu, że posiada tak dogodnie skomunikowane lotnisko – podsumowuje Holdenmajer.
Badanie "Barometr lotniczy, czyli co mieszkańcy Mazowsza sądzą o CPK i lotnisku w Radomiu” zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w ramach współpracy z Warszawskim Forum Samorządowym na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów. Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Badanie przeprowadzono w maju 2019 r.
CPK ma być największym lotniskiem w Polsce
Przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości około 100 mln ludzi. Do końca 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.