Minister Marek Gróbarczyk ma nadzieję, że w grudniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. Według niego w tym roku polskie porty mogą przekroczyć historyczny rekord przeładunków - 100 mln ton.
- Zakładam, że w tym roku przekroczymy 100 milionów ton przeładunku we wszystkich portach, ale nie uprzedzajmy faktów - powiedział minister Marek Gróbarczyk
- Podczas konferencji poinformowano o planach inwestycyjnch portów polskich. Inwestycje realizować będą: Gdańsk - Port Centralny; Gdynia - Port Zewnętrzny; Świnoujście - terminal kontenerowy.
- W grudniu rozpocząć powinna się budowa nowego promu, który ma być najnowocześniejszą jednostką pływającą na wodach Morza Bałtyckiego.
Gróbarczyk spotkał się w środę z dziennikarzami w celu podsumowania trzech lat działalności resortu.
- Faktycznie największym sukcesem, który wynika również z koniunktury, jest oczywiście rozwój naszych portów. Te 87 mln to przeładunków w 2017 r jest ogromnym rekordem i daje ogromne szanse na rozwój portów. Zakładam, że w tym roku przekroczymy 100 milionów ton przeładunku we wszystkich portach, ale nie uprzedzajmy faktów. Został faktycznie jeden miesiąc, zbliżamy się do tej liczby i miejmy nadzieję, że ją osiągniemy - powiedział minister.
Minister zwrócił uwagę na "sztandarową inwestycję" - przekop Mierzei Wiślanej.
- Mam gorącą nadzieję, że już za kilka tygodni, więc jeszcze w grudniu, będziemy mogli poinformować o tym, że został uruchomiony przetarg na budowę i na wyłonienie wykonawcy kanału żeglugowego - mówił Gróbarczyk. - Ale nie uprzedzajmy faktów.
Zapytany, czy to tylko jego nadzieja, czy też przetarg zostanie ogłoszony, odpowiedział, że ma nadzieję "z dużą dozą pewności". Z danych ministerstwa wynika, że w 2018 r. odbyły się prace przygotowawcze.
- Do końca roku zostanie wydana decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę i zostanie ogłoszony przetarg - czytamy w prezentacji ministerstwa. MGMiŻŚ wskazuje, że zakończenie robót budowlanych i "oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 rok".
Zgodnie z informacjami MGMiŻŚ podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022".
Czytaj więcej: Mateusz Morawiecki: blisko miliard złotych na przekop Mierzei Wiślanej
Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.
Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informuje MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.
Gróbarczyk dodał, że jeszcze w tym roku zakończy się proces projektowy dotyczący modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra.
Minister mówił o przeszłości i przyszłości żeglugi morskiej.
- Mamy bardzo dobry wynik, jeśli chodzi o funkcjonowanie tej jednostki, chociaż po przejęciu przez nas rządów to przedsiębiorstwo państwowe odnotowało blisko 730 mln zł straty za rok 2015-2016. A już rok później po zmianach organizacyjnych, wprowadzeniu programu oszczędnościowego, naprawczego, PŻM osiągnęła wynik dodatni, a w przyszłym roku już zanotuje zysk, który pozwoli jej na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego, czyli budowy nowych statków - powiedział.
Zwrócił uwagę, że ma to znaczenie dla przemysłu stoczniowego. Przypomniał, że kierowany przez niego resort podpisał list intencyjny z MON i ogólną umowę w sprawie przekazania aktywów stoczniowych pod nadzór MGMiŻŚ.
- W tym roku zakładamy, że to jest Stocznia Gryfia oraz SPP Stocznia Szczecińska. 20 grudnia zostanie podpisana umowa ostateczna przekazująca nam te aktywa. To łączy się też z całym procesem inwestycyjnym, czyli rozpoczęciem budowy pierwszego "ro-paxa" - powiedział.
Poinformował, że obecnie w stoczni jest prowadzona ewaluacja wraz z armatorem przedstawionego projektu. W przedstawionej podczas spotkania prezentacji wskazano, że "mimo modyfikacji projektowych końcowy termin przewidywany na przełomie 2020 i 2021 r. jest niezagrożony".
Nowy prom, jak deklaruje MGMiŻŚ, ma pozwolić na podniesienie jakości i standardów oraz bezpieczeństwa morskiego w obsłudze pasażerów oraz samochodów ciężarowych. Oznacza to zwiększenie liczby nowych miejsc pracy dla załóg pływających - podano. Prom ma być najnowocześniejszą jednostką pływającą na wodach Morza Bałtyckiego.
Gróbarczyk wskazał ponadto na inwestycyjne plany portów polskich. Wyjaśnił, że inwestycyjne plany realizują: Gdańsk - Port Centralny; Gdynia - Port Zewnętrzny; Świnoujście - terminal kontenerowy.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Marek Gróbarczyk: mam nadzieję, że w grudniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną