Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko coraz bliżej

Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko coraz bliżej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Polskie Linii Kolejowe podpisały w poniedziałek umowę na wykonanie dokumentacji projektowej nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko w Małopolsce. Wartość umowy wynosi 180 mln zł netto. Według planów całe przedsięwzięcie ma być gotowe w 2027 roku.

  • Inwestycja zapewni lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne.
  • Pierwszy etap tej inwestycji zakłada wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch przedsięwzięć: modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna.
  • Kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail.

Inwestycja potocznie nazywana "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.



Inwestycja zapewni lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne.

Pierwszy etap tej inwestycji zakłada wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch przedsięwzięć: modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 - 2021.

Kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail SA.

Jak ocenił w poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, inwestycja ta będzie miała znaczenie nie tylko dla polskiej, ale też europejskiej gospodarki, bowiem wpisuje się w tzw. bursztynowy korytarz komunikacyjny, a także zwiększy dostępność komunikacyjną południowej części Małopolski, szczególnie Podhala i Sądecczyzny.



Nowa linia kolejowa - ocenił minister - zmieni układ komunikacyjny Małopolski i Polski południowej, a także wpisze się w oczekiwania Słowacji i Węgier związane z tzw. bursztynowym korytarzem komunikacyjnym.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel ocenił, że zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

- Zakres jest ogromy - to 58 km nowej linii, co wydaje się niedużo, ale w terenie górzystym jest to kolosalne przedsięwzięcie - zaznaczył prezes PLK.



Zawarta w poniedziałek umowa obejmuje pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii "Podłęże - Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Etap obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory.

Wykonawca dokumentacji, dostarczy PLK opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych, m.in.: koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze, decyzje administracyjne. Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

Kolejne etapy inwestycji odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Jak zapowiedział prezes PKP PLK, pierwszy etap będzie realizowany w latach 2018 - 2021. Etapy drugi i trzeci, obejmujące prace budowlane planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji "Podłęże - Piekiełko" wraz z modernizacją linii Chabówka - Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 mld zł.

Z analiz wynika, że realizacja projektu "Podłęże - Piekiełko" umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko coraz bliżej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!