Krajowy Program Kolejowy to inwestycje za 10 mld zł w 2018 roku

Krajowy Program Kolejowy to inwestycje za 10 mld zł w 2018 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do 2023 roku wydatki na kolei mają przekroczyć 100 mld zł, zaś w samym 2018 roku z Krajowego Programu Kolejowego wydatkowane będzie 10 mld zł - oznajmił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

"Od roku 2018 mamy bardzo duży wzrost nakładów na inwestycje kolejowe. To duże wyzwanie przed zamawiającym, czyli PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, ale też wykonawcami. Kontakty są pozawierane. Z tych 10 mld zł zaplanowanych do wydania w tym roku rozpoczęto już prace wartości 8 mld zł" - stwierdził wiceminister.

"Ten rok będzie testem, czy możemy, z punktu widzenia nakładów, pobić najlepszy rok z poprzedniej perspektywy. Jestem przekonany, że są przesłanki do tego, aby powiedzieć, że jest na to bardzo duża szansa" - dodał.

Bittel zaznaczył, że aby zrealizować cel na ten rok, konieczne będzie prowadzenie ustawicznego monitoringu realizowanych kontraktów i procesów inwestycyjnych.

Czytaj także: Minister: PKP stać na odkupienie sprywatyzowanej spółki

Kolej ma kilka źródeł finansowania. Pierwszym jest Krajowy Program Kolejowy, który jest programem inwestycyjnym o wartości ponad 66 mld zł w perspektywie roku 2023, jest też program utrzymaniowy wartości prawie 24 mld zł. Poza tym w tym roku z budżetu państwa na utrzymanie sieci zarządzanej przez PKP PLK przeznaczono 3,2 mld zł. Jest również program inwestycji dworcowych wartości prawie 1,5 mld zł, a inwestycje taborowe zapowiedziane przez PKP Intercity mają wartość ok. 7 mld zł.

"W sumie daje to ponad 100 mld zł wydatków kolejowych w perspektywie roku 2023. To są fundusze zupełnie niespotykane w historii polskiej kolei" - powiedział wiceminister.

Zapowiedział, że dzięki inwestycjom planowane jest podniesienie średniej prędkości handlowej dla pociągów towarowych z obecnych 25 km/h do 45 km/h, czyli poziomu europejskiego.

Czytaj również: Kolejarze zbudują hotele, apartamentowce i biurowce. Wszystko dla zysku

Bittel powiedział też, że jednym z celów kolejowych inwestycji jest poprawa przepustowości, a co za tym idzie szansa na uruchamianie większej liczby pociągów, które będą jeździły krócej.

Dodał też, że likwidowanie zaległości utrzymaniowych na kolei potrwa kilka lat, gdyż ich wartość sięga kilkunastu miliardów złotych. Zaznaczył jednocześnie, że dzięki tym działaniom kolej będzie stopniowo uruchamiała ruch kolejowy na liniach, które zostały wcześniej zamknięte.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Krajowy Program Kolejowy to inwestycje za 10 mld zł w 2018 roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!