Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie i samorząd Bytomia wyłoniły we wspólnym przetargu wykonawcę przebudowy jednej z bardziej zniszczonych ulic w śródmieściu tego miasta, ul. Katowickiej. Wiedzie nią odcinek głównej trasy tramwajów w kierunku Katowic.
- Przetarg koordynują Tramwaje Śląskie.
- Spośród dwóch ofert wybrano złożoną przez konsorcjum spółek NDI-Balzola.
- Druga oferta, firmy Tor-Krak, została odrzucona.
Modernizacja i rozbudowa do dwóch torów tamtejszej linii tramwajowej to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów.
Ul. Katowicka w Bytomiu prowadzi od skrzyżowania ul. Siemianowickiej i Chorzowskiej m.in. do Placu Sikorskiego, który jest głównym węzłem tramwajowym w tym mieście. Dla ruchu samochodowego nie jest ona główną arterią. Jest natomiast częścią głównej trasy tramwajowej w kierunku Katowic - i jedynym dotąd jednotorowym odcinkiem między centrami Bytomia i Katowic.
W kontekście obecnego unijnego projektu Tramwajów Śląskich powstał projekt gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej. Tramwajowa spółka współpracuje przy nim z bytomskim samorządem, a także samorządową spółką Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.
Tramwaje Śląskie finansują - przy wsparciu unijnymi środkami - przebudowę torowiska od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej wraz z dobudową drugiego toru. Miasto ma zapłacić za przebudowę jezdni i chodników ma tym odcinku, wraz z przebudową oświetlenia ulicznego i budową nowych miejsc postojowych. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne ma z kolei odpowiadać za przebudowę sieci wodociągowej wraz z przełączeniami istniejących przyłączy do budynków w pasie drogowym - w części ul. Katowickiej oraz Siemianowickiej.
Przetarg na zamawiane przez wszystkie trzy podmioty prace koordynują Tramwaje Śląskie. W środę spółka poinformowała, że spośród dwóch ofert wybrano złożoną przez konsorcjum spółek NDI-Balzola (z ceną 19,3 mln zł brutto). Druga oferta, firmy Tor-Krak, została odrzucona.
Projekt przebudowy ul. Katowickiej zakłada m.in. poprowadzenie ruchu tramwajów i samochodów wspólną jezdnią (obecnie pojedynczy tor tramwajowy jest tam w większości wydzielony z jezdni).
Wytłumione tory tramwajowe mają zostać ułożone na prefabrykowanych płytach żelbetowych, nawierzchnię - wraz z miejscami postojowymi - mają utworzyć kamienne kostki. Na ul. Katowickiej powstać mają też nowe chodniki i ścieżka rowerowa - z kostki brukowej. Całość ozdobią donice z drzewami. Prace powinny zostać wykonane w 10 miesięcy od podpisania umowy.
W pierwszym etapie wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej Tramwaje Śląskie zakończyły już pierwsze przedsięwzięcie: modernizację niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej.
Pod koniec września spółka podpisała z konsorcjum firm NDI i Balzola wartą 20,6 mln zł umowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).
Tramwaje prowadzą obecnie przetargi na wykonanie jeszcze trzech inwestycji torowych: przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, a także przebudowę infrastruktury w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).
Obok tego spółka prowadzi dwa przetargi na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Uczestniczy też we wspólnym z Dąbrową Górniczą przetargu na zaprojektowanie przebudowy tamtejszej głównej śródmiejskiej arterii - wraz z modernizacją ok. 4,9 km torowiska (9,8 km toru pojedynczego).
Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, Tramwaje przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Konsorcjum NDI-Balzola przebuduje kluczową dla Bytomia ulicę