PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejny pomysł na szerokie drogi: kubełek z farbą

Autor: Rzeczpospolita
06-07-2008 17:28

Z dnia na dzień możemy mieć w Polsce 3000 kilometrów szybkich niezakorkowanych szos. Wystarczy zamienić część utwardzonych poboczy na dodatkowe pasy. I wykreślić jedno słowo w rozporządzeniu.

Możemy mieć te trzypasmówki jeszcze przed Euro, właściwie od ręki - pisze "Rzeczpospolita". Trochę farby, trochę znaków drogowych i drobnych decyzji urzędników. Nie trzeba większych pieniędzy. Nawet przepisów nie trzeba wymyślać, one już są, może co najwyżej skreślić jedno słowo w ministerialnym rozporządzeniu.
Pomysł jest banalnie prosty. Trzeba zastąpić dwa szerokie pobocza jednym dodatkowym pasem do wyprzedzania. To nie żarty. W Polsce marnuje się 4000 km szos, głównie krajowych, z szerokimi utwardzonymi poboczami. Budowano je zwłaszcza w latach 80., zwykle mają po 2 m szerokości. Są na najważniejszych szlakach komunikacyjnych w Polsce, np. prawie wszystkich wylotówkach z Warszawy (tam, gdzie nie ma dwupasmówek).

Dziś przekrój poprzeczny typowej krajówki wygląda w metrach tak: 2+3,5+3,5+2=11 (po 2 m na pobocza i po 3,5 m na pasy). Wystarczy przemalować białe linie i mamy np.: 0,25+3,5+3,5+3,5+0,25 (0,25 na pobocza + trzy pasy). Możemy jednak zwęzić pasy np. do 3 m i wtedy na pobocza zostanie 2 m. Nie muszą być zresztą jednakowe, więc na szerszym mógłby być ruch lokalny. Oczywiście dwa pasy mogą być w danym miejscu tylko w jednym kierunku, ale rozwiązanie polega na tym, że kilka kilometrów dalej to ułatwienie, taka mijanka będzie w przeciwną stronę.

Pomysł nie jest nowy, niektórzy nazywają go szwedzkim, ale trzypasmówki są popularne w wielu krajach, np. we Francji (wiele z nich powstało w miejscu zlikwidowanych poboczy). Nie wszędzie trzeba zaraz budować autostrady, na to nie stać nawet najbogatszych. W Polsce plan budowy 3000 km autostrad i ekspresówek na Euro jest dopiero na papierze.

Po poboczach jeżdżą traktory, czasem jeszcze furmanki, rowerzyści, wreszcie poruszają się piesi. Jednak wielu kierowców, zwłaszcza tych z „rajdowym” zacięciem, traktuje je jako część jezdni, spychając na nie wolniejszych. Trochę to upłynnia ruch, ale z drugiej strony szosy z poboczami należą do najbardziej niebezpiecznych. To tam dochodzi o wyprzedzania „na trzeciego”, „na czwartego”. Lista zalet przekroju 2+1 jest długa: taki układ pasów ułatwia bezpieczne wyprzedzanie, w szczególności wolniej jadących tirów. Oblicza się, że dodatkowy pas powoduje wzrost liczby wyprzedzeń o 30 proc. Z kolei dobre oznakowanie (informowanie) o zbliżającej się mijance powstrzymuje kierowców przed ryzykownym wyprzedzeniem: nie ma sensu, jeśli można to za kilometr czy dwa zrobić bezpiecznie na dodatkowym pasie.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 486 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 455 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.