Kolejne przeszkody w budowie A1

Kolejne przeszkody w budowie A1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Most pod Grudziądzem na autostradzie A1 ma mieć rekordową długość 1650 m. Odległość między podporami w planach ma wynieść 410 m. Projekt jest już gotowy, ale być może trafi do szuflady

Projekt tego mostu - a także 60 kilometrów autostrady z Grudziądza do Torunia - powstał w firmie Transprojekt Gdański. W 2006 r. zamówiła go tam Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - informuje "Gazeta Wyborcza".

Takie były wytyczne Jerzego Polaczka, ministra transportu w rządzie PiS, który zdecydował: wyrzucamy prywatną firmę Gdańsk Transport Company (choć zgodnie z koncesję to ona miała prowadzić inwestycję), robimy przetargi na projekt i budowę autostrady, a za to wszystko zapłacimy z funduszy unijnych. - Tak będzie taniej i szybciej niż z GTC - przekonywał. Ale w 2007 r. Polaczek poległ: sąd stwierdził, że koncesja GTC z 1997 r. jest wciąż ważna.

Następca Polaczka, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk (PO) wrócił do negocjacji z GTC. Już teraz wiadomo, że prywatna firma ma przejąć projekt drogi od GDDKiA: by oszczędzić pieniądze (GDDKiA zapłaciła za niego ok. 40 mln zł) i czas (autostrada ma być gotowa do końca 2011 r.)

Ale w tym miejscu pojawiają się kłopoty. Jak ustaliła "Gazeta", chodzi właśnie o most pod Grudziądzem i plany zmiany projektu.

GTC nie komentuje sprawy. - Trwają negocjacje - ucina Aleksander Kozłowski, jeden z menedżerów firmy.

Ale informator "GW" związany z Ministerstwem Infrastruktury mówi: - GTC chce, by projekt był zmieniony. Mówią, że pylon i wanty to zagrożenia dla ptaków, ale tak naprawdę chodzi głównie o pieniądze: taki most jest znacznie droższy od klasycznego, który ma zwykłe podpory. Różnica w cenie może wynosić nawet 50-60 proc. A w konsekwencji mniej atrakcyjnie wyglądałaby cena za całą autostradę przedstawiona przez GTC.

Mosty podwieszane rzeczywiście nie należą do najtańszych: ostatnio GDDKiA rozstrzygnęła przetarg na budowę podobnego mostu na autostradowej obwodnicy Wrocławia. Jest mniejszy niż ten pod Grudziądzem, a i tak będzie kosztował ponad pół miliarda złotych. A jeszcze w 2005 r. za podobną cenę GTC oferowało państwu budowę dwóch tradycyjnych mostów autostradowych nad Wisłą: w Grudziądzu i Toruniu.

Eksperci zapewniają, że niezależnie od decyzji, która zapadnie, most z wysokimi pylonami pod Grudziądzem nie byłby zagrożeniem dla ptaków. - Sprawa trafiła nawet do ministra środowiska. Miał on tylko niewielkie uwagi związane z oświetleniem obiektu - mówi w dzienniku Mirosław Jagodziński z Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.

- Generalne założenie jest takie, że GTC przejmie projekt i go realizuje bez poprawek - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. - Ale szczegóły rozstrzygną się podczas negocjacji. Zgodnie z harmonogramem zakończymy je do końca czerwca.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejne przeszkody w budowie A1

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!