Koleje Litewskie zainwestują w Rail Baltica 7 mld euro

Koleje Litewskie planują zainwestować do 2030 r. w infrastrukturę 7 mld euro; jednym z efektów inwestycji w Rail Baltica będzie docelowe skrócenie czasu podróży z Warszawy do Wilna – mówił w środę w Krynicy dyrektor generalny Kolei Litewskich Mantas Bartuszka.

  • Podczas panelu krynickiego Kongresu nt. przyszłości kolei Bartuszka poinformował, że Koleje Litewskie zamierzają wydać do 2030 r. na infrastrukturę 7 mld euro. "To dużo pieniędzy. (…) Inwestujemy na rzecz czasu i wygody. (…) Koleje Litewskie są częścią projektu Rail Baltica, który ma zakończyć się w 2026 r." - mówił dyrektor Bartuszka.
  • "To megaprojekt, bardzo złożony, który zmieni parametry całego regionu, wprowadzi nowe możliwości w tym regionie. Po jego zakończeniu będzie można dojechać z Wilna do Warszawy w 3 h 10 min, z Wilna do Rygi w 2 h, a z Wilna do Tallina w 3 h 55 min. To jest coś, co jest bardzo mocno wspierane przez Komisję Europejską, co daje bardzo silne korzyści w naszym regionie" - przypomniał.

Mantas Bartuszka podał, że podróż z Wilna na Forum Ekonomiczne w Krynicy zajęła mu osiem godzin. "Nie był to czas efektywnie spędzony"  - podkreślił dyrektor Kolei Litewskich.

Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa - Białystok - Ełk - Trakiszki - granica państwa z Litwą o długości 341 km; długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1 tys. km.

Jednocześnie szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne - Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.

W Polsce ma być zmodernizowanych całe 341 km tej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. Obecnie zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi inwestycje obejmujące połączenie Warszawa - Białystok, dzięki któremu podróż z Warszawy do Białegostoku skróci się poniżej dwóch godzin. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły tam jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Na początku sierpnia br. PLK ogłosiły przetarg, w którym chcą wyłonić wykonawcę robót budowlanych na 70-km odcinku Czyżew-Białystok. To ostatni, trzeci etap prac na linii z Mazowsza na Podlasie. Pierwszy etap prac na Rail Baltica, czyli przebudowa odcinka Rembertów - Tłuszcz (Sadowne) dobiega końca, trwają także prace na odcinku Sadowne-Czyżew.

Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF - Connecting Europe Facility - Łącząc Europę. Roboty na odcinku Czyżew-Białystok mają być zrealizowane do końca 2020 r.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje Litewskie zainwestują w Rail Baltica 7 mld euro

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!