Katowice zamawiają przebudowę dwóch newralgicznych skrzyżowań

Katowice zamawiają przebudowę dwóch newralgicznych skrzyżowań
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do przełomu lipca i sierpnia samorząd Katowic czeka na oferty przebudowy dwóch newralgicznych skrzyżowań na wylotowych trasach prowadzących na południe. Katowice zdobyły na nie największe w Polsce łączne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.

Chodzi o zaprojektowane już przebudowy skrzyżowań dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec oraz drogi 81 i ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Oba należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju.

Na oferty w przetargu dotyczącym budowy bezkolizyjnego węzła w Giszowcu i poszerzenia na tym odcinku trasy nr 86 miasto będzie czekało do 28 lipca. Termin drugiego z przetargów - na budowę węzła w Piotrowicach - to 7 sierpnia.

Łączny koszt obu tych inwestycji przekroczy 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewnią środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały unijne dofinansowanie na te zadania 16 marca br. Ministerstwo Rozwoju poinformowało wówczas o zwiększeniu puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T.

Pierwsza inwestycja to rozbudowa i przebudowa tzw. węzła giszowieckiego - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73 Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. Rozbudowany zostanie m.in. odcinek drogi nr 86 - od przebudowanego w poprzednich latach węzła Murckowska na autostradzie A4. Realizacja skomplikowanego projektu ma potrwać do 2020 r. i kosztować - według unijnego projektu - 400 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 338,3 mln zł.

Druga inwestycja, na granicy dzielnic Piotrowice i Ligota, to rozbudowa odcinka DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego na skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej z dwupasowym tzw. rondem turbinowym". Realizację tego przedsięwzięcia miasto zaplanowało na lata 2017-2019, szacując jego koszt w unijnym projekcie na 132,8 mln zł (z czego 111,4 mln zł dofinansowania).

Oba projekty zyskały w marcu br. unijne wsparcie w konkursie na zadania dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Dofinansowanie do nich pochodzi z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w POIiŚ.

Wcześniej środki z tego konkursu zapewniło już sobie pięć innych miast woj. śląskiego. Dzięki nim Tychy zmodernizują część DK44, Rybnik przebuduje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Katowice zamawiają przebudowę dwóch newralgicznych skrzyżowań

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!