450 mln zł unijnego dofinansowania otrzymają Katowice na przebudowę dwóch newralgicznych skrzyżowań na wylotowych trasach, prowadzących na południe Polski. Koszt inwestycji przekroczy 550 mln zł, w tym wkład własny miasta w wysokości 100 mln zł.
"Myślę, że to bardzo dobra informacja dla wszystkich zmotoryzowanych i mieszkańców miasta Katowice. Niedługo rozpocznie się przebudowa tej ulicy, tego skrzyżowania, z pożytkiem dla wszystkich użytkowników dróg i mieszkańców" - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej na jednym z planowanych do przebudowy skrzyżowań w Katowicach wicewojewoda śląski Mariusz Trepka.
Planowane do przebudowy skrzyżowania należą do najbardziej uczęszczanych w Polsce, na dobę przejeżdża przez nie odpowiednio 25 tys. i 50 tys. samochodów.
Pierwsza inwestycja to rozbudowa i przebudowa tzw. węzła giszowieckiego - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73 Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km, stanowiących dojazd do autostrady A4. Realizacja projektu potrwa do 2020 r. i będzie kosztować 400 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 338,3 mln zł.
Druga inwestycja, na granicy dzielnic Piotrowice i Ligota, obejmuje rozbudowę odcinka DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego na skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej z tzw. "rondem turbinowym" dwupasowym, umożliwiającym poprzez DK 86 dojazd do autostrady A4. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2019 i będzie kosztować 132,8 mln zł, z czego dofinansowanie to 111,4 mln zł.
"Myślę, że te środki pomogą nam rozwiązać pewne problemy komunikacyjne, które mamy zarówno w dzielnicy Piotrowice, jak i na Giszowcu. Są to działania, które ja porównuję do działań związanych z przebudową ronda i budową tunelu obok Spodka. Porównuję z dużymi inwestycjami, bo ogólny koszt tej inwestycji to ponad 0,5 mld zł" - powiedział podczas konferencji prezydent Katowic Marcin Krupa.
"Korzyści są zarówno ekonomiczne, jak i społeczne, bo większa płynność ruchu dla tych dwóch skrzyżowań to mniejsza strata czasu dla kierowców, płynniejszy ruch, a więc lepsza ochrona środowiska pod względem hałasu, jak i emisji spalin do środowiska" - dodał.
Jak zapewnił prezydent Krupa, projekty są już przygotowane. "Ogłaszamy przetarg, dokumentacja jest przygotowana, wyłaniamy wykonawcę i ruszamy z realizacją" - zaznaczył.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Katowice ruszają z newralgicznymi inwestycjami drogowymi