Samorząd Katowic musi wybrać innego wykonawcę centrum przesiadkowego Zawodzie. Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie jednego z oferentów, nakazała unieważnić dokonany już wybór oferty oraz wykluczyć wykonawców, którzy w przetargu uzyskali dwa pierwsze miejsca.
Chodzi o drugą z planowanych czterech inwestycji obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.
Węzeł, który zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie, ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów docierających do Katowic od Wschodu - na liczne linie tramwajowe kursujące stamtąd m.in. do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.
W pierwszej połowie lipca br. miasto poinformowało, że w przetargu na budowę tego centrum przesiadkowego za najkorzystniejszą ofertę uznało złożoną przez konsorcjum firm NDI i Balzola (z najniższą ceną 61,4 mln zł brutto - przy budżecie zamówienia 79 mln zł brutto). Konsorcjum to w ostatnich latach m.in. przebudowało katowicki rynek.
W przetargu brane były pod uwagę dwa kryteria - ceny (60 proc.) i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.). Niemal wszyscy oferenci otrzymali w drugim z kryteriów maksymalną liczbę punktów. Kolejne oferty pod względem ceny złożyły konsorcja spółek Banimex i Azi-Bud (66,1 mln zł) oraz spółek ZUE i Unibep (66,4 mln zł).
Jak poinformowała PAP w czwartek Ewa Biskupska z katowickiego magistratu, konsorcjum ZUE odwołało się do KIO, argumentując, że wykonawcy, którzy złożyli pierwszą i drugą pod względem przyznanych punktów ofertę, podlegają wykluczeniu, ponieważ poświadczyli w nich nieprawdę. "KIO przychyliła się do zarzutów ZUE . (…) Zamawiający na dzień dzisiejszy nie otrzymał jeszcze kopii wyroku z uzasadnieniem" - zastrzegła Biskupska.
Uwzględniając odwołanie ZUE, Izba nakazała unieważnić wybór oferty, a następnie wykluczyć dwóch wykonawców, którzy uzyskali pierwsze i drugie miejsce pod względem przyznanych punktów. Jak przekazała PAP Biskupska, wybór nowego wykonawcy będzie możliwy po otrzymaniu wyroku.
"Komisja (przetargowa - PAP) najpierw będzie ponownie oceniała pozostałe oferty w postępowaniu. Wykonawca, który złożył ofertę najkorzystniejszą, zostanie wezwany do przesłania dokumentów potwierdzających warunki udziału w postępowaniu - po tych czynnościach nastąpi wybór oferty" - wyjaśniła przedstawicielka miasta.
Węzeł w Zawodziu jest drugą spośród czterech realizowanych obecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Rozpoczęły się prace nad centrum przesiadkowym w Ligocie, otwarto już oferty w przetargu na inwestycję w Brynowie; dotąd nie został ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.
W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.
W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.
Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będzie współfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.
Środki ZIT - w zamierzeniu katowickiego samorządu - mają również wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.
Projekt dotyczący węzła Sądowa został zgłoszony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA - komplementarnym do ZIT).
Według informacji podawanych przez miasto, wraz z ogłaszaniem dotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowano na 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł w Ligocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanska opiewa na 9 mln zł).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Katowice. Przedłuża się wybór wykonawcy węzła przesiadkowego Zawodzie