PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwestycje infrastrukturalne w latach 2020-27 dostaną mniej pieniędzy z Unii

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
11-10-2018 20:00 |  aktualizacja: 11-10-2018 20:09

W wieloletnim budżecie Unii Europejskiej przeznaczonym na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych można spodziewać się kilku zmian w ich programowaniu, włącznie z obniżką kwoty środków w porównaniu z bieżącym budżetem. Nie będzie już można dofinansowywać projektów budowy i rozbudowy lotnisk oraz zakupu taboru kolejowego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego - mówi Krzysztof Rodziewicz, dyrektor Departamentu Przygotowania Projektów Centrum Unijnych Programów Transportowych.

Ogólnie budżet na fundusze spójności będzie mniejszy o ok. 10 proc., w przypadku Polski wstępnie Komisja Europejska proponuje jeszcze mniej, nawet o 23 proc., ale "są to dane wyjściowe, które będą negocjowane" – zaznacza Krzysztof Rodziewicz.

Znane są natomiast wstępne założenia w sprawie projektów infrastrukturalnych. KE zakłada, że jednym z kluczowych elementów będzie konieczność spełnienia przez kraje członkowskie określonych warunków wstępnych.

Jednym z nich jest opracowanie modelu transportowego, czyli narzędzia analitycznego, które w sposób kompleksowy będzie podstawą do podejmowania decyzji inwestycyjnych.

- CUPT rozpoczął prace nad opracowaniem tego narzędzia – mówi dyrektor Rodziewicz. - Ma ono być wielogałęziowe i w sposób zintegrowany spojrzeć na różne środki transportu.

Na tej podstawie będą przygotowywane plany inwestycyjne pod kolejną perspektywę finansową.

KE proponuje też zwiększenie roli tzw. planów zrównoważonej mobilności miejskiej. Chodzi o to, aby samorządy opracowały dokumenty, które – oprócz planów infrastrukturalnych - będą uwzględniały różne czynniki rozwoju, czyli w sposób zintegrowany będą podchodziły do planowania mobilności mieszkańców w danych miastach.

Wytyczne pomocne do sporządzania tych planów opracowują resorty infrastruktury oraz inwestycji i rozwoju wspólnie z CUPT, a także z ekspertami zewnętrznymi, m.in. inicjatywy Jaspers.

- Ponadto z przyszłego budżetu wieloletniego nie będzie można dofinansowywać projektów budowy i rozbudowy lotnisk oraz zakupu taboru kolejowego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego, które dziś korzystają ze środków POIŚ oraz RPO – dodaje dyrektor.

W przypadku drugich inwestycji KE chce ewentualnie uzależnić finansowanie zakupu taboru od istnienia konkurencyjnego rynku zleceń przewozów kolejowych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (2)

  • Gosc 2018-10-12 13:39:24
    I co z Centralnym Portem Lotniczym? Ha Ha
  • Energet 2018-10-16 07:26:40
    Rozumiem, że kolejne nikomu do niczego potrzebne plany będą robione. Rozumiem, że liczba urzędników wzrośnie. A to, że cokolwiek co się ma szansę opłacać nie będzie finansowane to wiadomo (luka finansowa). A to, że nawet autostrad się nie da budować to rzeczywiście ma służyć rozwojowi. Naprawdę trzeba usiąść i spokojnie policzyć koszty i korzyści z bycia w UE.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.164.198.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

24 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 157 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.