W drugiej połowie maja PKP PLK planują podpisać kontrakt na modernizację linii kolejowej E75 Rail Baltica na 35-kilometrowym odcinku Sadowne - Czyżew. Zadanie za 583 mln zł brutto ma zrealizować Intercor.
Przypomnijmy, że pod koniec marca PKP PLK ponownie wybrały ofertę złożoną przez Intercor jako najkorzystniejszą w postępowaniu na tę inwestycję. Spółka wyceniła prace na dokładnie 583,21 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 818,30 mln zł brutto.
Zobacz więcej: Intercor ponownie wygrał przetarg za 0,6 mld zł na Rail Baltica
Drugie pod względem ceny było konsorcjum Torpol, Budimex (634,55 mln zł brutto), a trzecie konsorcjum Porr Polska Construction, Porr Bau, PKP Energetyka (665,75 mln zł brutto).
Najdrożej - na 694,63 mln zł brutto - prace wyceniło konsorcjum Strabag, Strabag Rail (Niemcy), Strabag (Czechy), Strabag Altalanos Epito (Węgry), Trakcja PRKiI oraz ZUE.
Wykonawca został wybrany wg kryteriów: ceny (80 proc.), terminu realizacji (10 proc.) oraz okresu gwarancji (10 proc.). Wszyscy oferenci zadeklarowali 29-miesięczny okres realizacji oraz 72-miesięczny okres gwarancji.
Priorytetowa inwestycja
Prace na odcinku Sadowne - Czyżew to kolejny etap jednego z priorytetowych przedsięwzięć PKP PLK - modernizacji linii kolejowej E75 (Rail Baltica). Inwestycja jest współfinansowana z unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF).
Jak zapowiadano wcześniej, skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem nastąpi dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h.
Dzięki budowie drugiego toru na odcinku Prostyń Bug - Małkinia zwiększy się przepustowość trasy i przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń. W ramach prac wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug, przebudowane i wybudowane obiekty inżynieryjne.
Wszystkie perony na przystankach i stacjach zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat, ławek, oświetlenia, oznakowania, a także systemu informacji pasażerskiej.
Zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wybudowane lokalne centrum sterowania ruchem w Małkini.
Urządzenia będą dostosowanie do prowadzenia ruchu z prędkością 160 km/h oraz do współpracy z Europejskim System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS/ETCS). Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna i wymienione rozjazdy.
Pociągi pojadą objazdami
Wcześniej, pod koniec stycznia, PKP PLK podpisały już umowę na przygotowanie 230 km lokalnych linii obwodowych, którymi będą kursować pociągi w trakcie modernizacji na odcinku Sadowne - Białystok.
Kontrakt konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol, Leonhard Weiss, Intop Warszawa opiewa na 208,66 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 307,50 mln zł brutto. Prace mają zostać zrealizowane w ciągu 10 miesięcy.
Zobacz więcej: Jest kontrakt na 230 km objazdów Rail Baltica za 208 mln zł
W nowym programie inwestycji kolejowych PKP PLK założyły, że rozpoczęcie dużych zadań modernizacyjnych będzie poprzedzone przygotowaniem alternatywnych tras objazdowych. Takie rozwiązanie ma zapewnić sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych.
Dlatego też modernizacja Rail Baltica między Sadownem a Białymstokiem będzie poprzedzona remontem 230 km lokalnych linii obwodowych.
Wśród nich znajdują się trasy: nr 36 Ostrołęka - Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) i linia nr 32 Czeremcha - Białystok (70 km linii jednotorowej).
- Po wykonaniu tych prac pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Przewóz ładunków będzie odbywał się płynniej, bez ograniczeń prędkości, równocześnie mniej obciążona będzie modernizowana trasa Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie - informowały wcześniej PKP PLK.
Europejska trasa kluczowa
Linia E75 (Rail Baltica) ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, stanowi część europejskiego korytarza transportowego i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Po zakończeniu modernizacji Rail Baltica pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością 160 km/h.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Intercor czeka na kontrakt za 0,6 mld zł na Rail Baltica