Intercor czeka na kontrakt za 0,6 mld zł na Rail Baltica

Intercor czeka na kontrakt za 0,6 mld zł na Rail Baltica
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W drugiej połowie maja PKP PLK planują podpisać kontrakt na modernizację linii kolejowej E75 Rail Baltica na 35-kilometrowym odcinku Sadowne - Czyżew. Zadanie za 583 mln zł brutto ma zrealizować Intercor.

Jak przekazały PKP PLK, dopiero w czerwcu - a nie jak wcześniej zapowiadano od 14 kwietnia - będą utrudnienia dla podróżnych na tym odcinku i zmiany w rozkładzie jazdy. Zarządca infrastruktury nie przewiduje całkowitego zamknięcia linii - ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo.

Przypomnijmy, że pod koniec marca PKP PLK ponownie wybrały ofertę złożoną przez Intercor jako najkorzystniejszą w postępowaniu na tę inwestycję. Spółka wyceniła prace na dokładnie 583,21 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 818,30 mln zł brutto.

Zobacz więcej: Intercor ponownie wygrał przetarg za 0,6 mld zł na Rail Baltica

Drugie pod względem ceny było konsorcjum Torpol, Budimex (634,55 mln zł brutto), a trzecie konsorcjum Porr Polska Construction, Porr Bau, PKP Energetyka (665,75 mln zł brutto).

Najdrożej - na 694,63 mln zł brutto - prace wyceniło konsorcjum Strabag, Strabag Rail (Niemcy), Strabag (Czechy), Strabag Altalanos Epito (Węgry), Trakcja PRKiI oraz ZUE.

Wykonawca został wybrany wg kryteriów: ceny (80 proc.), terminu realizacji (10 proc.) oraz okresu gwarancji (10 proc.). Wszyscy oferenci zadeklarowali 29-miesięczny okres realizacji oraz 72-miesięczny okres gwarancji.

Priorytetowa inwestycja


Prace na odcinku Sadowne - Czyżew to kolejny etap jednego z priorytetowych przedsięwzięć PKP PLK - modernizacji linii kolejowej E75 (Rail Baltica). Inwestycja jest współfinansowana z unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF).

Jak zapowiadano wcześniej, skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem nastąpi dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h.

Dzięki budowie drugiego toru na odcinku Prostyń Bug - Małkinia zwiększy się przepustowość trasy i przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń. W ramach prac wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug, przebudowane i wybudowane obiekty inżynieryjne.

Wszystkie perony na przystankach i stacjach zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat, ławek, oświetlenia, oznakowania, a także systemu informacji pasażerskiej.

Zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wybudowane lokalne centrum sterowania ruchem w Małkini.

Urządzenia będą dostosowanie do prowadzenia ruchu z prędkością 160 km/h oraz do współpracy z Europejskim System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS/ETCS). Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna i wymienione rozjazdy.

Pociągi pojadą objazdami


Wcześniej, pod koniec stycznia, PKP PLK podpisały już umowę na przygotowanie 230 km lokalnych linii obwodowych, którymi będą kursować pociągi w trakcie modernizacji na odcinku Sadowne - Białystok.

Kontrakt konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol, Leonhard Weiss, Intop Warszawa opiewa na 208,66 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 307,50 mln zł brutto. Prace mają zostać zrealizowane w ciągu 10 miesięcy.

Zobacz więcej: Jest kontrakt na 230 km objazdów Rail Baltica za 208 mln zł

W nowym programie inwestycji kolejowych PKP PLK założyły, że rozpoczęcie dużych zadań modernizacyjnych będzie poprzedzone przygotowaniem alternatywnych tras objazdowych. Takie rozwiązanie ma zapewnić sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych.

Dlatego też modernizacja Rail Baltica między Sadownem a Białymstokiem będzie poprzedzona remontem 230 km lokalnych linii obwodowych.

Wśród nich znajdują się trasy: nr 36 Ostrołęka - Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) i linia nr 32 Czeremcha - Białystok (70 km linii jednotorowej).

- Po wykonaniu tych prac pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Przewóz ładunków będzie odbywał się płynniej, bez ograniczeń prędkości, równocześnie mniej obciążona będzie modernizowana trasa Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie - informowały wcześniej PKP PLK.

Europejska trasa kluczowa


Linia E75 (Rail Baltica) ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, stanowi część europejskiego korytarza transportowego i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Po zakończeniu modernizacji Rail Baltica pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością 160 km/h.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Intercor czeka na kontrakt za 0,6 mld zł na Rail Baltica

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!