Rząd Hiszpanii zapłaci za dokumentację dotyczącą wyboru rozwiązań komunikacyjnych dla północnej obwodnicy Opola - poinformował rzecznik prezydenta Opola, Mirosław Pietrucha.
Opole jest drugim - po Warszawie - miastem w Polsce, któremu udało się pozyskać dofinansowanie dla opracowania dokumentacji drogowej z hiszpańskiego Funduszu Wspierania Rozwoju. Wstępny projekt ma być gotowy za pół roku.
Istniejąca północna obwodnica miasta pozwala na ominięcie centrum przez samochody zjeżdżające z autostrady A4 na drogi krajowe nr 94, 45 i 46. - Droga nie spełnia oczekiwań, często tworzą się tam korki. Proponowane rozwiązania problemu to budowa drugiej nitki obwodnicy albo przebudowa istniejących skrzyżowań na bezkolizyjne - wyjaśnił Pietrucha.
Studium, za które w całości zapłaci rząd Hiszpanii, będzie obejmować analizę techniczną i technologiczną infrastruktury transportowej, jej wpływ na rozwój miasta, problemy z nasyceniem ruchu drogowego oraz wpływ projektu na wymienione czynniki.
- Ponadto zbadany zostanie wpływ inwestycji na środowisko naturalne, ze wskazaniem niezbędnych środków ochrony (np. ekranów akustycznych). Opracowanie będzie też zawierało aspekty prawne związane z projektem i analizę ryzyka jego realizacji - podkreślił rzecznik.
Po opracowaniu studium wykonalności opolski Urząd Miasta będzie się starał o środki na dokumentację techniczną i samą inwestycję. Mogą one pochodzić np. z sektorowego programu operacyjnego Transport.
- Z doświadczeń przy realizacji wcześniejszych odcinków sądzimy, że budowa może kosztować co najmniej kilkadziesiąt milionów zł - ocenił Pietrucha.
Obwodnica Opola (nazywana także Obwodnicą Północną) to droga omijająca od strony północnej i wschodniej miasto Opole. Stanowi fragment 3 dróg krajowych: DK45, DK46 i DK94.
Ostatni odcinek został oddany do użytku w lutym 2007 roku. Na całej długości obwodnica jest drogą jednojezdniową, na części trasy przygotowany jest teren pod jej rozbudowę - poszerzenie o drugą jezdnię.
Hiszpański Fundusz Wspierania Rozwoju (Financiación de Estudios de Viabilidad) to instrument hiszpańskiej polityki handlowej, utworzony w 1995 roku, którego celem jest wsparcie firm hiszpańskich w ich rozwoju na rynkach międzynarodowych poprzez prowadzanie w innych krajach inżynierii, doradztwa, technologii i know - how hiszpańskich na etapie przygotowywania projektów oraz ustanawiania ram sektorowych regulacji i planowania w regionach.
Działanie funduszu polega głównie na finansowaniu analiz wykonalności, realizowanych przez hiszpańskie firmy w innych krajach
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Hiszpanie pomogą przebudować obwodnicę Opola