XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

GDDKiA zamyka na czas przebudowy DK 75 w Tęgoborzu

GDDKiA zamyka na czas przebudowy DK 75 w Tęgoborzu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W związku z pracami stabilizującymi osuwisko zagrażające drodze krajowej nr 75 na górze św. Justa w Tęgoborzu w Małopolsce od poniedziałku (20 sierpnia) będzie ona tam zamknięta. Obecnie obowiązuje ruch wahadłowy. Droga jest popularna m.in. wśród turystów zmierzających na Sądecczyznę.

  • Zgodnie ze zmienioną organizacją ruchu na DK 75 w miejscowości Tęgoborze trasa na odcinku biegnącym przez zbocze góry św. Justa, gdzie trwają prace, zostanie zamknięta dla ruchu
  • Potrwa od poniedziałku 20 sierpnia do końca października - jeżeli będzie sucha jesień.
  • W razie opadów uniemożliwiających prace zamknięcie drogi może się przedłużyć do połowy listopada.

- Zamknięcie drogi jest niezbędne ze względu na charakter wykonywanych prac. Rozbierana będzie cała konstrukcja drogi, miejscami wykopy sięgną głębokości siedmiu metrów, ponieważ trzeba jeszcze wymienić grunty pod konstrukcją drogi, by ją docelowo wzmocnić - wyjaśniła rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut.

W tym czasie GDDKiA zaleca objazdy trasami powiatowymi przez Wronowice i Świdnik dla pojazdów o nacisku 8 ton na oś. Cięższe pojazdy mogą się poruszać drogą krajową nr 28. Można także korzystać z innych dróg publicznych, stosując się do oznakowania o dopuszczalnej nośności.

Prowadzona od maja przebudowa ma przywrócić DK 75 na tym odcinku do stanu sprzed uszkodzeń, które spowodowało osuwisko, oraz jej wzmocnienie i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemi.

Jak podkreśliła rzecznik, celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do jej całkowitego zniszczenia i przerwania ciągłości.

- W praktyce oznacza to, że trzeba rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku - dodała.

Trwa budowa palisady zabezpieczającej drogę. Żelbetowe pale mają średnicę 60 cm i są wiercone na różną głębokość w zależności od miejsca. Dotychczas otwory były wiercone na głębokość 11,5 m i 13 metrów. Powstanie w sumie 17 km pali.

Mikrut zastrzegła, że prace, których koszt wyniesie prawie 46,4 mln zł, mają zasięg lokalny i nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Zakończenie robót jest planowane na maj 2019 r.

Osuwisko Just-Tęgoborze liczy 21,3 ha i obejmuje południowy oraz południowo-wschodni stok. Droga krajowa nr 75 zajmuje tylko kilka procent tego terenu. Od 2010 r. do 2016 r. GDDKiA wydała ponad 3 mln zł na zabezpieczenie tej drogi przed przerwaniem jej ciągłości w wyniku osuwisk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: GDDKiA zamyka na czas przebudowy DK 75 w Tęgoborzu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!