GDDKiA: przejezdność obwodnicy Częstochowy planowo w połowie 2019 r.

GDDKiA: przejezdność obwodnicy Częstochowy planowo w połowie 2019 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przejezdność opóźnionej obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 ma zostać osiągnięta w połowie 2019 r. - wynika z założeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

  • W tym czasie gotowe mają być pozostałe odcinki A1 między Pyrzowicami i Częstochową.
  • Jesienią 2019 r. rozpocząć ma się remont częstochowskiego odcinka drogi krajowej nr 1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe (autostradowa obwodnica ma przejąć z niej większą część ruchu).
  • Całość brakującej dotąd autostrady A1 między Tuszynem (Łódzkie) a Pyrzowicami (Śląskie) podzielono przed laty na dziewięć tzw. odcinków realizacyjnych, nazwanych kolejnymi literami alfabetu.

Przetargi na odcinki A-E od Tuszyna do Częstochowy ruszyły w połowie 2016 r. i większość z nich została w ostatnich miesiącach sfinalizowana umowami. Zakładają one w głównej mierze rozbudowę istniejącej "jedynki" do standardu autostrady. Odcinki F-I od Częstochowy do Pyrzowic powstają od 2015 r. i zgodnie z umowami powinny być gotowe w 2019 r.

Od wielu miesięcy m.in. w lokalnych mediach pojawiały się sygnały o opóźnieniach w realizacji odcinka F (obwodnica Częstochowy, ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1). Opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę na jego zaprojektowanie i budowę GDDKiA zawarła w październiku 2015 r. z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.

W lipcu br. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk sygnalizował, że po odstąpieniu w maju br. przez GDDKiA od umowy z Salini na budowę pod Warszawą trasy S8 Marki - Kobyłka, na obwodnicy Częstochowy ta sama firma "wzięła się do pracy" i "realizuje przedsięwzięcie".

Potwierdził to we wtorek rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak. Jak przekazał, uzgodnienia z wykonawcą zakładają koncentrację prac w sposób umożliwiający uzyskanie w połowie 2019 r. przejezdności odcinka F - razem z drożnością wszystkich trzech węzłów. Umożliwi to puszczenie ruchu na A1 od Pyrzowic do zakończenia obwodnicy Częstochowy.

- Koncentrujemy się, żeby wykonać prace konieczne, abyśmy w połowie przyszłego roku uzyskali przejezdność na całych tych 57 kilometrach. Reszta będzie kończona z naliczaniem kar umownych - powiedział Prusak.

Przypomniał, że obwodnica - z trzema węzłami - jest kluczowa dla otwarcia autostrady A1 od Pyrzowic za Częstochowę. - Jej przejezdność jest konieczna, bo potem terminami nakłada nam się modernizacja drogi krajowej nr 1 na terenie Częstochowy. To skomplikowana sytuacja i wszyscy mają tego świadomość. Bardzo mocno naciskamy na wykonawcę, aby udało się zapewnić tę przejezdność - zapewnił przedstawiciel Dyrekcji.

Między Częstochową a Pyrzowicami powstają odcinki F od węzła Częstochowa Północ do węzła Blachownia (ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

Odcinek G wykonuje konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger Bau (za 219,4 mln zł brutto), a odcinki H oraz I - konsorcja spółek z grupy Strabag (odpowiednio za 574,5 mln zł brutto oraz 609,5 mln zł brutto). Dotąd GDDKiA nie miała informacji o większych trudnościach w realizacji tych kontraktów.

Realizację odcinków autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice rozpoczęto na gruncie przyjętego przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25). Wiosną ub. roku rząd zdecydował o realizacji ze środków Krajowego Funduszu Drogowego także fragmentu Tuszyn - Częstochowa, zabezpieczając pod tym kątem 4 mld zł.

1 października br. samorząd Częstochowy podpisał wartą blisko 179 mln zł umowę na przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka DK1 w tym mieście. Powstaną tam m.in. dwa dwupoziomowe skrzyżowania, nowa estakada w dzielnicy Raków, ścieżki rowerowe, kładki i chodniki. Prace budowlane mają rozpocząć się jesienią 2019 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: GDDKiA: przejezdność obwodnicy Częstochowy planowo w połowie 2019 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!