Dziewięć podmiotów zainteresowanych kolejnym odcinkiem A4

Dziewięć podmiotów zainteresowanych kolejnym odcinkiem A4
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dziewięć firm i konsorcjów przedstawiło oferty cenowe w przetargu na budowę blisko 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłem Brzesko a węzłem Wierzchosławice w Małopolsce. Najniższa zaproponowana cena - blisko 623 mln zł - jest o ponad połowę mniejsza niż założono w kosztorysie inwestorskim.

Rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Magdalena Chacaga poinformowała w czwartek, że najtańszą ofertę złożyło polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI SA oraz SB GRANIT SA. Opiewa ona na blisko 623 mln zł brutto. Kolejna oferta, hiszpańskiej firmy Dragados SA, wynosi 651 mln zł. Kosztorys inwestorski zakładał, że realizacja inwestycji będzie kosztowała 1,3 mld zł brutto.

W ostatnich dniach otwarto oferty cenowe we wszystkich trzech przetargach, na jakie została podzielona budowa blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów a węzłem Krzyż koło Tarnowa. Zadanie podzielono na trzy mniejsze: Szarów - Brzesko (23,1 km), Brzesko - Wierzchosławice (20,8 km), Wierzchosławice - Krzyż (12,93 km). Dla każdego z nich ogłoszono odrębny przetarg, by umożliwić wzięcie udziału w postępowaniu także mniejszym firmom.

W każdym z tych przypadków ceny zaoferowane przez wykonawców są dużo niższe niż założono w kosztorysach inwestorskich. Dla odcinka Szarów - Brzesko najniższą ofertę za 780 mln zł brutto złożyło konsorcjum polsko-słowacko-czeskie, złożone z firm: Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS. Dla odcinka Wierzchosławice-Krzyż koło Tarnowa najniższą cenę - blisko 543 - zaproponowała hiszpańska firma Dragados SA.

Łącznie na budowę trzech odcinków pomiędzy Szarowem a Tarnowem GDDKiA planowała wydać ponad 4 mld zł brutto, a najniższe kwoty z przetargów dają łącznie ponad 1,9 mld zł brutto.

Zdaniem inwestorów w czasach kryzysu firmy budowlane ostro walczą o duże kontrakty infrastrukturalne, by wykorzystać swoje moce wykonawcze. Stąd w przetargach pojawia się wielu konkurentów, którzy proponują ceny znacznie niższe od założonych w kosztorysach inwestorskich.

Budowa odcinka autostrady A4 będzie dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności.

Według Chacagi procedura przetargowa jest identyczna dla wszystkich trzech odcinków. Wybór najkorzystniejszej oferty powinien zostać dokonany za kilka tygodni. GDDKiA szacuje, że jeśli cała procedura przebiegnie bez zakłóceń, to budowa autostrady mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku. A4 do Tarnowa ma być gotowa na przełomie 2011 i 2012 roku.

Nowy odcinek autostrady projektowany jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dziewięć podmiotów zainteresowanych kolejnym odcinkiem A4

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!