Rynek budownictwa kolejowego zmienił się z rynku inwestora na rynek wykonawców. Wszedł w nową fazę przyspieszenia, zgłaszania nowych ofert przetargowych na budowę. Firmy budowlane i producenci materiałów wreszcie doczekali się hossy, co znacząco odbija się na kosztorysach przetargów.
Wraz z poprzednio rozstrzygniętymi przetargami sprawi to, że już na początku przyszłego roku na rynek trafią zamówienia o łącznej wartości ok. 40 mld zł, czyli ok. 3/4 puli, jaką kolej ma do wydania w bieżącej perspektywie finansowej (alokacja), a do rozliczenia do 2023 r. (66 mld zł).
Co istotne, z oficjalnych zapowiedzi MIB i PKP PLK wynika, że na podobnie wysokim poziomie rynek może utrzymać się prawie do połowy 2025 r. PLK już w przyszłym roku ma określić projekty przewidziane do finansowania z nowej perspektywy finansowej (2021-27), które będą mogły być szybko zamienione na oferty, ogłoszone i rozstrzygnięte, aby z budową ruszyć „na zakładkę” na początku przyszłej dekady.
Firmy budowlane i producenci materiałów wreszcie doczekali się hossy. Niestety, sytuacja ta, jak każda nierównowaga, niesienie też jeżeli nie zagrożenia, to nowe wyzwania.
Ile kosztuje kilometr torów?
W końcu lipca Eiffage Génie Civil (firma z Grupy Eiffage) w konsorcjum, z brytyjskimi firmami Carillion oraz Kier, wygrała przetarg na budowę dwóch odcinków pierwszego etapu budowy linii kolejowej dużych prędkości HS2, czyli Londyn-Birmingham.
Wartość tego zlecenia wynosi blisko 1,6 mld euro (1,4 mld funtów). Łącznie trasa ma liczyć 80 km długości, wychodzi zatem, że 1 kilometr tej trasy będzie kosztować 20 mln euro, czyli w przeliczeniu - około 84 mln zł/1 km.
Choć media lokalne już ustaliły, że będzie to najdroższej budowana trasa, to rzecz jest względna. Chodzi przecież o linię kolei dużej prędkości, w dodatku biegnącej przez silnie zurbanizowane tereny.
Na polskim podwórku
Pozostawiając ten przykład spoglądamy na polski rynek i przetargi ogłaszane na krajowych torach. Staramy się odpowiedzieć na pytanie, jak to jest w Polsce.
Drogo budujemy czy tanio? I jak sytuacja się zmienia w czasie?
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Drogie czy tanie budownictwo kolejowe?