PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Drogie czy tanie budownictwo kolejowe?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-08-2017 07:02
Drogie czy tanie budownictwo kolejowe?

Najtańsze są realizacje „prostej” modernizacji torowiska. Z każdym dodatkowym elementem - cena rośnie.

Fot. Shutterstock

Rynek budownictwa kolejowego zmienił się z rynku inwestora na rynek wykonawców. Wszedł w nową fazę  przyspieszenia, zgłaszania nowych ofert przetargowych na budowę. Firmy budowlane i producenci materiałów wreszcie doczekali się hossy, co znacząco odbija się na kosztorysach przetargów.

Formalnie, w tym roku wartość przerobu utrzymuje się na średnio wysokim poziomie. Wyniesie ok. 5,5 mld zł, czyli o 38 proc. więcej niż w 2016 r. Ale ponieważ zarządca infrastruktury ogłasza systematycznie kolejne przetargi, w roku 2018 i w kilku następnych, można spodziewać się, że rynek budownictwa wzrośnie w tym czasie o ponad połowę w stosunku do br.

Wraz z poprzednio rozstrzygniętymi przetargami sprawi to, że już na początku przyszłego roku na rynek trafią zamówienia o łącznej wartości ok. 40 mld zł, czyli ok. 3/4 puli, jaką kolej ma do wydania w bieżącej perspektywie finansowej (alokacja), a do rozliczenia do 2023 r. (66 mld zł).

Co istotne, z oficjalnych zapowiedzi MIB i PKP PLK wynika, że na podobnie wysokim poziomie rynek może utrzymać się prawie do połowy 2025 r. PLK już w przyszłym roku ma określić projekty przewidziane do finansowania z nowej perspektywy finansowej (2021-27), które będą mogły być szybko zamienione na oferty, ogłoszone i rozstrzygnięte, aby z budową ruszyć „na zakładkę” na początku przyszłej dekady.

Firmy budowlane i producenci materiałów wreszcie doczekali się hossy. Niestety, sytuacja ta,  jak każda nierównowaga, niesienie też jeżeli nie zagrożenia, to nowe wyzwania.

Ile kosztuje kilometr torów?


W końcu lipca Eiffage Génie Civil (firma z Grupy Eiffage) w konsorcjum, z brytyjskimi firmami Carillion oraz Kier, wygrała przetarg na budowę dwóch odcinków pierwszego etapu budowy linii kolejowej dużych prędkości HS2, czyli Londyn-Birmingham.

Wartość tego zlecenia wynosi blisko 1,6 mld euro (1,4 mld funtów). Łącznie trasa ma liczyć 80 km długości, wychodzi zatem, że 1 kilometr tej trasy będzie kosztować 20 mln euro, czyli w przeliczeniu - około 84 mln zł/1 km.

Choć media lokalne już ustaliły, że będzie to najdroższej budowana trasa, to rzecz jest względna. Chodzi przecież o linię kolei dużej prędkości, w dodatku biegnącej przez silnie zurbanizowane tereny.

Na polskim podwórku


Pozostawiając ten przykład spoglądamy na polski rynek i przetargi ogłaszane na krajowych torach. Staramy się odpowiedzieć na pytanie, jak to jest w Polsce.

Drogo budujemy czy tanio? I jak sytuacja  się zmienia w czasie? 

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.