PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dotacje UE: GDDKiA radzi sobie dobrze, kolej ma problem

Autor: PAP
23-09-2009 18:51

Nie stać nas na rezygnację z inwestycji na kolei - powiedziała w środę w Sejmie wiceminister infrastruktury Patrycja Wolińska. Dodała, że pieniądze z Unii przeznaczone na inwestycje drogowe są wykorzystywane coraz lepiej; na kolejowe zaś coraz gorzej.

Wolińska odpowiadała na pytania posłów na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury.
Powiedziała, że zauważa znaczny postęp we wnioskowaniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o pieniądze z Unii. W jej opinii to zasługa zmian, jakie zostały ostatnio wprowadzone zarówno w GDDKiA, jak i w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (instytucja pośrednicząca w wykorzystaniu funduszy unijnych). W efekcie Centrum jest bardziej przyjazne beneficjentom unijnych programów na każdym etapie wdrażania projektu.

"Dziesiątego września GDDKiA złożyła wnioski o dofinansowanie inwestycji o wartości 3,5 mld zł. Muszą one zostać przekazane do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do pierwszego października, żebyśmy mogli oczekiwać na zwrot pieniędzy z Komisji Europejskiej do końca roku. Wówczas Komisja zwróci nam około 2 mld zł" - dodała Wolińska.

Przyznała, że gorzej jest z projektami kolejowymi, gdzie problemy pojawiają się już w fazie projektu. "Poważne opóźnienia w wykonywaniu projektów i pracach przygotowawczych są często spowodowane przez firmy, które wygrały przetargi. W wielu przypadkach mają swój finał w sądzie" - powiedziała.

Wolińska dodała, że zarząd odpowiedzialnej za inwestycje na kolei spółki PKP Polskie Linie Kolejowe opracował plan naprawczy dla spóźnionych projektów. Spółka zadeklarowała, że do końca tego roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wpłynie dziesięć projektów obejmujących prace przygotowawcze do inwestycji na kolei.

Według Wolińskiej, słabe przygotowanie PKP Polskie Linie Kolejowe do inwestycji dofinansowywanych z pieniędzy unijnych to m.in. efekt gigantycznych zaległości. "Ostatnie większe inwestycje na kolei były na przełomie lat 70. i 80. Później przez dwadzieścia lat poza drobnymi remontami nie działo się nic. To się zmieniło dopiero na początku tej dekady. Mamy więc dwadzieścia lat zaległości, które będzie bardzo trudno nadrobić" - powiedziała.

Dodała, że w Polsce brakuje młodych specjalistów od kolejnictwa. Przez ostatnie lata kierunki powiązane z koleją na wyższych uczelniach były zamykane. Brakuje więc inżynierów, którzy podjęliby się projektowania i konserwacji szlaków kolejowych. Podkreśliła, że na usługi specjalistów zza granicy polskiej kolei nie stać.

Z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013 Polska może wykorzystać na inwestycje kolejowe 4,3 mld euro.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 072 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.