PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Domy z drewna - kiedy czas na Polskę?

Autor: Piotr Stefaniak
03-10-2018 18:56
Domy z drewna - kiedy czas na Polskę?

Domy drewniane są trwałe - mogą być użytkowane ok. 100 lat - i mają wyższy od tradycyjnych wskaźnik odporności ogniowej

Fot. Pixabay.com

W Polsce buduje się niewiele domów z drewnianych prefabrykatów. Winowajcami są tradycje budowlane i przyzwyczajenie do pustaków oraz cegieł, brak informacji o zaletach budowania z drewna, zły PR tej technologii, a nawet przepisy.

To niektóre z wniosków dyskusji „Budownictwo i przemysł drzewny“, która odbyła się w ramach Wschodniego Kongresu Gospodarczego.
- W Skandynawii zbudowaliśmy już 2200 domów w technologii drewnianej; niektóre pod kołem podbiegunowym – mówił Leszek Gołąbiecki, prezes spółki Unibep. – W Polsce nadal jesteśmy na etapie przekonywania do ich zalet oraz obalania stereotypów.

Polscy klienci pytają najczęściej, czy te domy są trwałe - tak, mogą być użytkowane ok. 100 lat, a także czy są łatwopalne - nie, mają wyższy wskaźnik odporności ogniowej (2 h) w porównaniu z domami z tradycyjnych materiałów (1 h).

Co równie istotne, wraz z drożejąca robocizną, krótki cykl montażu prefabrykatów (do 3 tygodni) sprawia, że już w tym roku cena metra kwadratowego domów z drewna (3000 zł netto) stała się konkurencyjna do budownictwa tradycyjnego.

Do zalet budowania z drewna zaliczyć można też niski współczynnik przenikalności, czyli oszczędność ubytku energii.

Zdaniem Antoniego Zina, dyrektora w Zakładzie Produkcji Domów Danwood, jedną z przeszkód w rozwoju budownictwa z prefabrykatów drewnianych są krajowe przepisy, np. przeciwpożarowe.

W krajach zachodnich w tej technologii wznoszone są powszechnie także wielomieszkaniowe domy, o kilkunastu kondygnacjach (w Norwegii zaprojektowano dom „drewniany“ o 30 piętrach), bowiem odpowiednio wcześniej skorygowano przepisy.

- Domy z drewna w Polsce mają też zły PR. Z jednej strony jest to efekt sprzeciwu wobec np. wycinki Puszczy Białostockiej, a z drugiej braku promocji przez celebrytów, co było i jest praktykowane na Zachodzie – powiedział Rafał Szefler, dyrektor marketingu w Polskiej Izbie Przemysłu Drzewnego.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (4)

  • M 2018-10-03 20:28:49
    Promocja przez celebrytów. Daremne. Zwolnijcie tego pana.
  • MS 2018-10-04 11:16:42
    Budownictwo drewniane będzie konkurencyjne, kiedy dojdziemy do poziomu "zręczności" Europy Zachodniej. Na dzień dzisiejszy każdy człowiek w Polsce w wieku powyżej 30 lat coś tam w życiu budował i coś tam o budownictwie wie. Niestety nadchodzi pokolenie Z, które potrafi tylko forwardować i robić fame. Oni nie będą umieli budować w systemie gospodarczym. Wtedy budownictwo drewniane stanie się konkurencyjne.
  • Wierny Poddany 2018-10-08 11:46:06
    "wycinki Puszczy Białostockiej" - boskie!
  • Darek 2018-10-08 11:59:30
    Słowo klucz to : cena

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.15.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 472 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.