Do Euro 2012 nie uda się ukończyć co czwartej drogi

Do Euro 2012 nie uda się ukończyć co czwartej drogi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W lipcu GDDKiA odnotowała opóźnienia w realizacji 18 procent dróg i autostrad przewidzianych w programie rządowym. Czy wkrótce będzie jeszcze gorzej?

Opóźnionych jest już 18 proc. inwestycji umieszczonych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Eksperci przewidują, że w planowanym terminie nie uda się ukończyć co czwartej drogi związanej z organizacją mistrzostw Euro 2012 - pisze "Parkiet".

Z informacji, które uzyskaliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wynika, że w lipcu na 332 odcinki autostrad i dróg zapisane w rządowym programie aż 43 to inwestycje, przy realizacji których zanotowano poważne opóźnienia. Najgorzej z budowaniem dróg radzą sobie oddziały GDDKiA we Wrocławiu i Warszawie, gdzie w harmonogramie wykonania nie mieści się odpowiednio 55 i 39 proc. budów. Na kolejnych miejscach są Kielce z wynikiem 33 proc. i Gdańsk, który opóźnił już 33 proc. przygotowywanych dróg.

- To dopiero początek opóźnień, bo zbliżają się terminy zakończenia kolejnych etapów budowy dróg, a prace nie postępują - mówi "Parkietowi" Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje, że rząd na razie nie dotrzymuje obietnicy przyspieszenia budowy autostrad. - Jedyny sukces rządu Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego to zawarcie porozumienia z GTC w kwestii budowy drugiego odcinka autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia - uważa Furgalski. Jego zdaniem, do Euro 2012 r. prawdopodobnie nie powstanie 25 proc. dróg zapisanych w rządowym programie.

- Program budowy dróg przygotowany przez poprzedni rząd od początku był bardzo optymistyczny - uważa Jacek Stefański, ekspert z Arcata Partners, firmy zajmującej się analizą zagadnień związanych z budownictwem drogowych. - Dziwię się, że nowy rząd przyjął ten dokument bez zmian. Będzie dobrze, jeśli do 2012 r. uda się wykonać 80 proc. zapisanych tam inwestycji - mówi Stefański. Dodaje, że już w 2007 r. przygotowania do budowy dróg nie szły dobrze.

W latach 2008-2012 na budowę dróg i autostrad przeznaczono 121 mld zł. Rząd zakłada, że dzięki temu do 2013 r. powstanie 1676 kilometrów autostrad oraz 2978 kilometrów dróg ekspresowych. Szacuje się, że całkowity koszt wydatków budżetowych związanych z realizacją tych inwestycji wyniesie ponad 113 mld zł, w tym prawie 35 mld zł otrzymamy z Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności i funduszy strukturalnych - pisze "Parkiet".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Do Euro 2012 nie uda się ukończyć co czwartej drogi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!