Dlaczego w Polsce drogi budowane są tak wolno?

Dlaczego w Polsce drogi budowane są tak wolno?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przyczyną wolnego tempa budowy autostrad w Polsce jest brak ciągłości w prowadzonych działaniach oraz niewydolne struktury instytucjonalne - uważają eksperci uczestniczący w poniedziałkowej konferencji Business Centre Club (BCC).

Eksperci podkreślali, że poszczególne ekipy rządzące miały problemy z podejmowaniem decyzji w sprawach budowy dróg. "Kolejne rządy koncentrowały się na krytyce działań poprzedników, a nie uruchamianiu nowych koncepcji organizacyjnych, nie kontynuowały tego, co zostało już zaczęte" - mówił przewodniczący Rady Głównej BCC Maciej Grelowski.

Jego zdaniem, przy obecnym tempie, zakończenie budowy planowanej sieci ponad 2 tys. kilometrów autostrad i ponad 5 tys. kilometrów dróg ekspresowych trwałoby wiele dziesiątków lat.

W opinii byłego wiceministra transportu, a obecnie eksperta firmy Ernst@Young Jana Friedberga, szkodliwym działaniem okazało się zlikwidowanie w 2001 r. Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad (ABiEA) i włączenie jej zadań do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jego zdaniem, odrębna instytucja jest potrzebna i należałoby ją przywrócić.

Friedberg uważa, że GDDKiA jest ubezwłasnowolniona przez resort transportu i nie jest rozliczana prawidłowo z działań. W jego ocenie, ponieważ w obowiązkach GDDKiA jest dbanie także o utrzymanie i remonty dróg, więc budowa nowych autostrad czy dróg ekspresowych nie jest dla niej priorytetem.

Eksperci obawiają się, że kontynuacja dotychczasowego sposobu działania i utrzymywanie obecnej struktury instytucjonalnej niosłyby ryzyko, że program budowy do końca 2011 r. 700 km autostrad oraz 1900 km dróg ekspresowych, może okazać się nierealny.

BCC uważa, że przyszły rząd powinien przede wszystkim dokończyć te inwestycje, które zostały zaczęte. Dotyczy to szczególnie autostrad: A-1 na odcinku Gdańsk - Toruń (149 km) i Łódź - Katowice (Stryków - Pyrzowice) - 180,5 km oraz autostrady A-2 na odcinku Świecko - Nowy Tomyśl (108 km) i Łódź - Warszawa (Stryków - Konotopa) - 95 km.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dlaczego w Polsce drogi budowane są tak wolno?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!