Do 2010 roku powstanie 2,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. 62 proc. budowanych centrów handlowych powstanie w miastach do 100 tys. mieszkańców. Nowe galerie handlowe będą realizowane zarówno w centrach, jak i na obrzeżach miast.
W fazie budowy oraz planowania jest ponad 100 centrów handlowych. Wartość inwestycji to ponad 10 mld zł. Nowa fala inwestycji to przede wszystkim wielofunkcyjne projekty realizowane w centrach i na obrzeżach miast.
Najwięcej nowych galerii zostanie oddanych do użytku w województwie mazowieckim, wielkopolskim i dolnośląskim. Łącznie powstanie w nich prawie 40 obiektów. Większość z budowanego 1 mln mkw. ukończona zostanie w przyszłym roku.
- 2009 rok będzie więc porównywalny pod względem rocznej podaży do rekordowych lat 1998-1999 - wynika z jeszcze niepublikowanego raportu przygotowanego przez Cushman & Wakefield.
Do 2010 roku ma powstać dalsze 1,5 mln mkw. powierzchni centrów handlowych. Dzięki nowym inwestycjom liczba powierzchni handlowej wzrośnie do 8 mln mkw.
Dzięki nowym projektom dysproporcja między mniejszymi i większymi miastami ulegnie spłaszczeniu. Na mapie inwestycyjnej deweloperów są głównie miasta do 100 tys. mieszkańców. Jak donosi Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH), w najbliższych dwóch latach udział mniejszych miast w całkowitej podaży powierzchni handlowej wzrośnie z 6 proc. do 12 proc. na koniec 2009 roku - pisze 'Gazeta Prawna".
- Powstanie w nich aż 62 proc. realizowanych obecnie centrów handlowych - zauważa Katarzyna Michnikowska z Cushman & Wakefield, autorka raportu.
Wśród deweloperów, którzy celują w mniejsze ośrodki, jest Polimeni International.
- Zaczęliśmy od miast powyżej 50 tys. mieszkańców, takich jak Konin, Gniezno czy Ostrowiec Świętokrzyski. I ten plan kontynuujemy, ale inwestujemy też w większych ośrodkach, jak Częstochowa - komentuje Karol Kalicki, wiceprezes firmy.
Jak pisze "Gazeta Prawna" zmiana strategii przez deweloperów nie oznacza, że wycofali się z największych aglomeracji. W Warszawie trzech inwestorów ubiega się o możliwość realizacji galerii w Wilanowie. Wśród nich jest Prokom oraz BSR Polska. Nowe obiekty handlowe są też przewidziane w Trójmieście - Klif, Centrum Wzgórze II i Galeria Młode Miasto, Krakowie - Galeria Bonarka, Łodzi - IKEA, Port Łódź oraz Szczecinie - Galeria Kaskada. Inwestorem tej ostatniej jest ECE Projektmanagement.
Wśród deweloperów, którzy dostarczą na rynek najwięcej nowych centrów, jest Mayland Real Estate. Ma on w planach 12 nowych galerii m.in. w Pile, Dąbrowie Górniczej, Krakowie, Rzeszowie. Kolejnym jest Polimeni, która zainwestuje 330 mln euro.
Co skłania deweloperów do realizacji kolejnych inwestycji? Na pewno siła nabywcza Polaków, która, jak zauważa PRCH, rośnie od trzech lat średnio o 20 proc. rocznie. To powoduje, że na centrach wciąż można zarobić.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Deweloperzy zbudują galerie handlowe za 10 mld zł