Nową metodę utwardzania dróg gruntowych – ze stabilizacją cementem – testuje częstochowski zarząd dróg. Miasto po szeregu inwestycji na głównych arteriach chce skupić się na drogach lokalnych, w tym gruntowych, liczących 180 km spośród 650 km wszystkich dróg publicznych.
Zastosowana metoda wykorzystuje stabilizację cementem. Podbudowa drogi składa się z betonu z dodatkiem środków wiążących. Po odczekaniu tygodnia na związanie podbudowy, na drodze ułożona zostanie cienka asfaltowa mieszanka, a na wiosnę - jeśli nawierzchnia dobrze zniesie zimowe miesiące - drogę pokryje tzw. warstwa ścieralna.
Miasto wyjaśnia, że chce postawić na tę technologię ze względu na jej racjonalność ekonomiczną, szybkość wykonania i dobre parametry wytrzymałościowo-jakościowe. Jej zastosowanie ma pozwolić zdecydowanie szybciej - i za znacznie mniejsze pieniądze niż tradycyjnymi metodami - zwiększyć długość dróg utwardzonych, szczególnie w dzielnicach peryferyjnych.
Według analiz prowadzonych w ostatnich miesiącach na zlecenie MZDiT zastosowanie tej technologii utwardzania przy drogach dojazdowych czy osiedlowych - z przewagą ruchu samochodów osobowych - jest uzasadnione. Warunkiem są rowy odwadniające, ponieważ metoda nie zakłada budowy kanalizacji deszczowej.
MZDiT będzie analizował odcinki, na których zastosowane zostaną nowe rozwiązania. Jeśli przewidywania o ich skuteczności się sprawdzą, z początkiem sezonu budowlanego - na wiosnę - prace z ich wykorzystaniem planowane są na większą skalę.