Prawdopodobnie około połowy tego roku zostanie rozstrzygnięty unijny konkurs, który może zapewnić znaczną część finansowania dla budowy obwodnicy Węgierskiej Górki (woj. śląskie). To ostatni brakujący w południowej części woj. śląskiego fragment trasy S1 do granicy ze Słowacją.
Obwodnica Węgierskiej Górki o planowanej długości ok. 8,5 km to obecnie ostatnie wąskie gardło na prowadzącym od Bielska-Białej do granicy w Zwardoniu południowym odcinku ekspresowej trasy S1.
Na początku czerwca br. po słowackiej stronie otwarto dwa odcinki trasy D3 Svrčinovec - Skalité i Skalité - Zwardoń. Powstały one w standardzie podobnym do jednojezdniowej drogi ekspresowej, jaką w kluczowej części zaplanowano także w Polsce dla odcinka pomiędzy Żywcem i Zwardoniem.
Jedyny brakujący tam dotąd odcinek S1 (do sierpnia ub. roku trasa ta nosiła oznaczenie S69) będzie przebiegał w trudnym terenie (przewidziano tam m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m). Z tego względu obecnie szacowany koszt tej inwestycji to 350,7 mln euro. Taka wartość znalazła się w obecnym, drugim już wniosku o dofinansowanie w ramach unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).
Pierwszy wniosek do CEF w tej sprawie GDDKiA złożyła w lutym ub. roku - jak potem informowała Dyrekcja, nie otrzymał on jednak dofinansowania ze względu na niewystarczające środki tamtego konkursu. Obecnie trwa procedura rozpatrywania drugiego wniosku - o dofinansowanie na poziomie 298,1 mln euro.
Jak przekazał PAP rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, ogłoszenie wyników tego konkursu CEF było planowane jeszcze w czerwcu br. "Jeszcze w tym miesiącu uprawomocnią się też decyzje - pozwolenia wodnoprawne; mamy taką nadzieję. I w tym miesiącu złożymy wniosek o odwieszenie postępowania o wydanie ZRID" - powiedział Prusak.
Wskazał też, że według wcześniejszych deklaracji ministerstwa infrastruktury, jeżeli nie uda się pozyskać dofinansowania z CEF, odcinek ten będzie realizowany z innych środków.
Według harmonogramu realizacji inwestycji na S1 z końca ub. roku katowicki oddział GDDKiA planował pozyskanie zgody na realizację obwodnicy Węgierskiej Górki w 2017 r., rozpoczęcie przetargu w tym samym roku, podpisanie umowy z wykonawcą w 2018 r. i zakończenie prac dwa lata później.
Pod koniec maja br. wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podtrzymał deklarację, że przetarg na drogę ekspresową S1 dla obwodnicy Węgierskiej Górki zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Co dalej z obwodnicą Węgierskiej Górki? Kluczowy jest konkurs CEF