Chińczycy wybudują obwodnicę Krakowa?

Chińczycy wybudują obwodnicę Krakowa?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

China Development Bank to instytucja finansowa, która jest zainteresowana budową brakujących odcinków trzeciej obwodnicy Krakowa, a więc tras: Zwierzynieckiej, Pychowickiej i Łagiewnickiej - pisze "Dziennik Polski".

- Przedstawiciele China Development Bank z Pekinu byli w tym tygodniu w Krakowie i rozmawiali z prezydentem na temat inwestycji drogowych w naszym mieście - przyznaje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Dodaje, że miasto poszukuje inwestora, który mógłby wybudować trasy trzeciej obwodnicy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Oznacza to, że miasto wniosłoby grunty, a prywatny inwestor wybudowałby drogi i zarządzał nimi przez określony w umowie czas.

Inwestorzy z Chin chcieliby natomiast utworzyć spółkę z miastem, w której gmina wnosi grunt, a bank finansuje przedsięwzięcie.

Na trzy brakujące trasy III obwodnicy potrzeba ok. 3,5 mld zł. Miasto nie będzie miało tylu pieniędzy w budżecie przez najbliższe 10 lat. Jedynym rozwiązaniem jest więc szukanie finansowania zewnętrznego ze strony partnerów prywatnych, środków unijnych, lub budżetu centralnego.

Projekt obejmuje powstanie trzech tras (z dwoma lub trzema pasami w każdym kierunku) o całkowitej długości ok. 13 km. Dzięki nim można byłoby szybko przejeżdżać od ronda Ofiar Katynia do węzła Wielicka. W tym roku ma być przebudowane rondo Ofiar Katynia, które zamieni się w trzypoziomowy węzeł drogowy z tunelem i estakadą.

Pieniądze potrzebne są natomiast na budowę: Trasy Zwierzynieckiej (2x3 pasy, ok. 4 km; wraz budową dwukomorowego tunelu pod wzgórzem św. Bronisławy o długości 2,8 km), Trasy Pychowickiej (2x3, ok. 2 km; wraz z mostem na Wiśle o długości ok. 500 m i ewentualnie mostem na Kanale Krakowskim o długości ok. 400 m), Trasy Łagiewnickiej (2x3, ok. 3,7 km; wraz z tunelami - ok. 400 m na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do ul. Kobierzyńskiej i ok. 600 m na odcinku pomiędzy węzłem z ul. Nowoobozową a ul. Zakopiańską).

Takie inwestycje nie byłyby problemem dla China Development Bank. To instytucja państwowa odpowiedzialna głównie za finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak m.in. Tama Trzech Wąwozów (najdroższy pojedynczy projekt budowlany na świecie) czy port lotniczy Szanghaj Pudong.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chińczycy wybudują obwodnicę Krakowa?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!