Chętni do przebudowy newralgicznego skrzyżywania w Sosnowcu są, ale może być za drogo

Chętni do przebudowy newralgicznego skrzyżywania w Sosnowcu są, ale może być za drogo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sześć ofert otrzymał samorząd Sosnowca w przetargu na rozbudowę newralgicznego skrzyżowania przy drodze nr 94. Przy budżecie na poziomie 78 mln zł brutto, opiewają one na 109,9-149,4 mln zł. Miasto spróbuje wybrać najkorzystniejszą ofertę dzięki aukcji elektronicznej.

  • Sosnowiec zamierza rozbudować i zmodernizować na swoim terenie dwujezdniową drogę nr 94 wiodącą do konurbacji katowickiej od strony Olkusza i Krakowa.
  • W pierwszym etapie przygotował rozbudowę jedynego tamtejszego kolizyjnego skrzyżowania - z ul. Długosza, nazywanego też "skrzyżowaniem przy Makro". Zlikwidować ma to tworzące się przed nim - zwłaszcza w godzinach szczytu - długie korki.
  • Docelowo na skrzyżowaniu drogi nr 94 z ul. Długosza powstać ma dwupoziomowy węzeł. Przetarg na wykonanie prac został ogłoszony na początku września. Spłynęło w nim sześć ofert: najtańszą, za 109,9 mln zł, złożyło konsorcjum spółek Berger Bau.

Według pierwotnych założeń prace nad nowym dwupoziomowym skrzyżowaniem miałyby zostać wykonane do końca 2020 r.

Sosnowiec zamierza rozbudować i zmodernizować na swoim terenie dwujezdniową drogę nr 94 wiodącą do konurbacji katowickiej od strony Olkusza i Krakowa. W pierwszym etapie przygotował rozbudowę jedynego tamtejszego kolizyjnego skrzyżowania - z ul. Długosza, nazywanego też "skrzyżowaniem przy Makro". Zlikwidować ma to tworzące się przed nim - zwłaszcza w godzinach szczytu - długie korki.

Docelowo na skrzyżowaniu drogi nr 94 z ul. Długosza powstać ma dwupoziomowy węzeł. Dołem, po jezdniach poprowadzonych w wykopie, zostanie poprowadzona główna trasa; górą - dwoma wiaduktami tworzącymi rodzaj ronda - ruch lokalny. Ponadto skrzyżowanie, gdzie teraz normy hałasu są przekraczane, zostanie obudowane ekranami dźwiękochłonnymi.

Sosnowiec pozyskał dotację do tego projektu ze środków na "Infrastrukturę drogową dla miast" dostępnych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Po zmianach, na szacowaną na blisko 87 mln zł inwestycję, miasto otrzymało 73,9 mln zł wsparcia.

Już w trakcie podpisywania umowy ws. dofinansowania w lutym ub. roku trwał przetarg na zaprojektowanie przedsięwzięcia i sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji. Od czerwca ub. roku wartą około miliona złotych umowę - zakładającą wykonanie w ciągu roku dokumentacji i uzyskanie zgody na budowę - realizowała firma Egis.

Przetarg na wykonanie prac został ogłoszony na początku września. Spłynęło w nim sześć ofert: najtańszą, za 109,9 mln zł, złożyło konsorcjum spółek Berger Bau; kolejną, za 110,2 mln zł - będziński Banimex. Miasto w zamówieniu zastrzegło, że po dokonaniu oceny ofert - jeżeli zostaną złożone co najmniej dwie niepodlegające odrzuceniu, aby wybrać najkorzystniejszą, przeprowadzi aukcję elektroniczną.

Sosnowieccy samorządowcy zapowiadali już, że budowa dwupoziomowego skrzyżowania w miejscu obciążonym znacznym ruchem lokalnym i tranzytowym, będzie wiązała się z wprowadzeniem skomplikowanego układu objazdów, powstawaniem utrudnień i tworzeniem się korków.

Przygotowana specyfikacja wykonania robót przewiduje w pierwszych etapach prac częściowe zamknięcia, przy zachowaniu możliwej płynności ruchu. W dalszej kolejności - wraz z rozpoczęciem skomplikowanych robót ziemnych i mostowych - utrudnienia zwiększą się: wytyczane będą m.in. trasy objazdowe.

Po zakończeniu inwestycji najprawdopodobniej zamknięte zostanie zabezpieczone sygnalizacją świetlną oddalone o kilkaset metrów jednopoziomowe przejście dla pieszych, które przecina ruchliwą drogę. W pobliżu znajduje się przejście podziemne, które jednak jest rzadko używane. Władze miasta deklarowały podjęcie prób uzgodnienia z właścicielem pobliskiego centrum handlowego, do którego należy m.in. przejście, jego remontu.

Sosnowieccy samorządowcy pracowali też nad koncepcją modernizacji pozostałych odcinków dwujezdniowej drogi nr 94 na swoim terenie. Największym problemem będzie szacowany na kilkadziesiąt milionów złotych remont ponad 600-metrowej estakady tej trasy nad główną linią kolejową nr 1. Prace te są wstępnie planowane na kolejne lata.

Sosnowiec jest jednym z miast woj. śląskiego, do których trafią środki POiIŚ na zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Dzięki nim również Tychy zmodernizują część drogi nr 44, Rybnik przebuduje odcinek drogi nr 78, Częstochowa rozbuduje drogę 46 na odcinku do autostrady A1, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Katowice mają przebudować na bezkolizyjne dwa ważne skrzyżowania drogi nr 81 - w dzielnicach Giszowiec i Piotrowice
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chętni do przebudowy newralgicznego skrzyżywania w Sosnowcu są, ale może być za drogo

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!