Budownictwo drogowe może pochłonąć w 2018 r. nawet 30 mld zł

Budownictwo drogowe może pochłonąć w 2018 r. nawet 30 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Tegoroczne wydatki z budżetu centralnego na budowę i utrzymanie dróg mogą wynieść blisko 30 mld zł. Drogownictwo pozostanie w nadchodzących latach główną siłą napędową budownictwa inżynieryjnego.

  • W 2017 r. budownictwo inżynieryjne odpowiadało za prawie 28 proc. całej produkcji budowlano-montażowej w Polsce w ujęciu wszystkich podmiotów obecnych na rynku, oraz ponad 49 proc., w przypadku firm zatrudniających ponad 9 pracowników.
  • W 2017 r. autostrady, drogi ekspresowe i ulice odpowiadały za ponad 40 proc. wygenerowanej wartości produkcji budowlano-montażowej w sektorze budownictwa inżynieryjnego.
  • Udział drogownictwa, włączając w tę kategorię mosty i estakady, w latach 2018-2021 będzie odpowiadał za 47-48 proc. całego segmentu inżynieryjnego.

Takie wnioski płyną z najnowszego raportu firmy badawczej PMR, zatytułowanego „Sektor budowlany w Polsce, I połowa 2018 - Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023”.

W komentarzu do raportu podkreślono, że choć wg zapowiedzi w obecnej perspektywie budżetowej najsilniejszy akcent ma zostać położony na koleje, to jednak szczegółowe porównanie planowanych nakładów inwestycyjnych wskazuje na utrzymującą się przewagę drogownictwa.
- 2017 r. był udanym okresem dla branży drogowej w Polsce, choć nie udało się zrealizować wydatków w kształcie zakładanym w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 - wskazano.

Plan zakładał inwestycje na poziomie 19 mld zł, tymczasem GDDKiA poinformowała, że jej wydatki na drogi w 2017 r. wyniosły 16,1 mld zł.

Drogowy plac budowy

Wg danych GDDKiA, w 2017 r. oddano do użytku 356 km dróg krajowych, a na koniec roku trwały prace na trasach o łącznej długości 1293 km.

W 2016 r. przekazano do użytku 124 km nowych dróg krajowych, a w trakcie realizacji znajdowały się wtedy odcinki o łącznej długości 1312 km.

Jak wyliczono w raporcie, w 2017 r. GDDKiA ogłosiła postępowania przetargowe na 317 km nowych dróg i podpisała 28 umów na budowę nowych dróg o łącznej długości 274,3 km (wliczając w to autostrady i drogi ekspresowe - 252,7 km, obwodnice - 21,6 km).

Na koniec 2017 r. GDDKiA miała podpisanych 38 umów o dofinansowanie dla projektów drogowych na łączną kwotę ponad 24 mld zł dofinansowania unijnego z obecnego budżetu. Na koniec 2017 r. w realizacji znajdowały się inwestycje o długości 1293 km.

W raporcie podkreślono, że uaktualniony budżet PBDK przewiduje, że w 2018 r. zaplanowana suma wydatków na drogi krajowe wynosi niespełna 22,3 mld zł (pierwotna wersja programu zakładała 27,6 mld zł).

W przyjętym budżecie na 2018 r. założono pulę 3,75 mld zł na remonty, utrzymanie i przebudowę dróg krajowych, czyli o 475 mln zł mniej niż w 2017 r.

- Będzie to pierwszy spadek w ujęciu rok do roku od 2010 r. Wobec potrzeb wycenionych w ramach PBDK na 5 mld zł, szacuje się, że w 2018 r. zabraknie ok. 1,3 mld zł - zaznaczono w raporcie.

Ministerstwo Finansów w 2018 r. na utrzymanie dróg planuje przeznaczyć 1,5 mld zł, na przebudowy - 1 mld zł, a na remonty oraz prace przygotowawcze - po 200 mln zł.

Cięcia wydatków na drogi dotyczyły początkowo także planowanych nakładów na drogi samorządowe. Wobec wcześniej oczekiwanych 1,1 mld zł na remonty i budowę dróg lokalnych przewidziano początkowo 800 mln zł. W marcu premier Mateusz Morawiecki ogłosił zwiększenie tej puli do 1,3 mld zł.

Zagrożenia na horyzoncie

PMR podkreśliło, że na początku 2018 r. zaczęły napływać informacje o kłopotach z realizacją kontraktów, skutkujące zejściem generalnych wykonawców z placów budowy.

- Kolejnym realnym zagrożeniem jest potencjalna groźba wycofywania się oferentów z przetargów i to nawet tych, którzy je wygrywali - napisali autorzy raportu.

- Mimo to, przewidujemy, że wartość produkcji w latach 2018-2023 wzrośnie o około jedną czwartą w porównaniu z wcześniejszym okresem lat 2011-2017 - podsumowali.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budownictwo drogowe może pochłonąć w 2018 r. nawet 30 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!