Komisja Europejska poinformowała we wtorek o przyznaniu ze środków Funduszu Spójności 411 mln euro na renowację sieci kolejowej w Łodzi. Chodzi m.in. o połączenie dwóch stacji Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.
- Brak łącznika to znaczna przeszkoda w rozwoju transportu regionalnego i poważne utrudnienie codziennego życia Łodzian.
- Jak podała KE, z Funduszu Spójności sfinansowana zostanie budowa podziemnej linii łączącej obie stacje oraz linii prowadzącej do stacji Łódź Żabieniec na zachodzie miasta.
- Plany zakładają również budowę dwóch stacji: Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa.
- Wykonawcą zostało konsorcjum Energopolu-Szczecin oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki, którego kontrakt opiewa na 1,293 mld zł netto. Umowę podpisano pod koniec 2017 r.
- Umowę na budowę tunelu - nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec PKP - Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały pod koniec ubiegłego roku.
- Mieszkańcy Łodzi już niedługo będą mogli przemierzać miasto szybciej oraz korzystać z lepszych połączeń międzyregionalnych dzięki wydajnemu oraz przyjaznemu dla środowiska systemowi transportu. Rozwój transportu kolejowego w Łodzi będzie również bodźcem dla miejscowej gospodarki, wymiany gospodarczej i turystyki - podkreśliła w komunikacie unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.
Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska.
Budowa tunelu to kolejny etap prac, udrażniających Łódzki Węzeł Kolejowy. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.
PKP podkreśla, że budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym.
Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew - Łódź Fabryczna - Łódź Żabieniec).
Po wybudowaniu tunelu czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie dużo szybszy niż w przypadku innych środków transportu.
W latach 2007-2013 UE sfinansowała już inwestycje rzędu 242 mln euro w renowację łódzkiego węzła kolejowego i dworców na stacjach Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. Obecny projekt powinien zostać ukończony w styczniu 2022 r.