Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią ma unijne dofinansowanie

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią ma unijne dofinansowanie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska poinformowała we wtorek o przyznaniu ze środków Funduszu Spójności 411 mln euro na renowację sieci kolejowej w Łodzi. Chodzi m.in. o połączenie dwóch stacji Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.

  • Brak łącznika to znaczna przeszkoda w rozwoju transportu regionalnego i poważne utrudnienie codziennego życia Łodzian.
  • Jak podała KE, z Funduszu Spójności sfinansowana zostanie budowa podziemnej linii łączącej obie stacje oraz linii prowadzącej do stacji Łódź Żabieniec na zachodzie miasta.
  • Plany zakładają również budowę dwóch stacji: Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa.
  • Wykonawcą zostało konsorcjum Energopolu-Szczecin oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki, którego kontrakt opiewa na 1,293 mld zł netto. Umowę podpisano pod koniec 2017 r.
  • Umowę na budowę tunelu - nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec PKP - Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały pod koniec ubiegłego roku.

- Mieszkańcy Łodzi już niedługo będą mogli przemierzać miasto szybciej oraz korzystać z lepszych połączeń międzyregionalnych dzięki wydajnemu oraz przyjaznemu dla środowiska systemowi transportu. Rozwój transportu kolejowego w Łodzi będzie również bodźcem dla miejscowej gospodarki, wymiany gospodarczej i turystyki - podkreśliła w komunikacie unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.

Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska.

Budowa tunelu to kolejny etap prac, udrażniających Łódzki Węzeł Kolejowy. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

PKP podkreśla, że budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym.

Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew - Łódź Fabryczna - Łódź Żabieniec).

Po wybudowaniu tunelu czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie dużo szybszy niż w przypadku innych środków transportu.

W latach 2007-2013 UE sfinansowała już inwestycje rzędu 242 mln euro w renowację łódzkiego węzła kolejowego i dworców na stacjach Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. Obecny projekt powinien zostać ukończony w styczniu 2022 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!