Budowa dróg nie przyspieszy

Budowa dróg nie przyspieszy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd chce budować teraz autostrady z kredytów i pożyczek. Planowane zmiany mają wejść w życie pod koniec roku i nie przyspieszą realizacji inwestycji.

Z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych na budowę dróg korzystamy od lat. Nigdy jednak nie robiliśmy tego w tak dużej skali, jak teraz planuje rząd - pisze "Rzeczpospolita".

Plan gabinetu Donalda Tuska polega na przeniesieniu środków zapisanych w budżecie na budowę nowych dróg i autostrad do specjalnego subfunduszu w Krajowym Funduszu Drogowym (KFD).

– Ten sposób finansowania inwestycji zacznie działać w trzecim, czwartym kwartale – mówi „Rzeczpospolitej” Patrycja Wolińska- Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury. – Do tego czasu będziemy korzystać z pieniędzy budżetowych. Jak dodaje, te 9,7 mld zł, które dodatkowo mają się znaleźć w KFD, to środki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na realizację inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską w 2009 r. – To wskazanie sposobu pozyskania środków, które są zagwarantowane w tegorocznym budżecie na budowę dróg – mówi wiceminister.

Pieniądze, zgodnie z rządowym planem, mają pochodzić z emisji obligacji długoterminowych skierowanych m.in. do funduszy emerytalnych i pożyczek z międzynarodowych instytucji finansowych. – Europejski Bank Inwestycyjny został wsparty środkami z Komisji Europejskiej, powinniśmy z tego skorzystać – podsumowuje wiceminister. To do funduszu drogowego mają wpływać również dotacje z Brukseli.

To nie jest nowy sposób finansowania inwestycji. Już wcześniej KFD posiłkował się pieniędzmi pochodzącymi z obligacji i pożyczek zaciąganych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. – Ten system uniezależni drogowców od rocznego reżimu, jakim rządzi się budżet państwa. Jeżeli nie zdążyli wydać pieniędzy, bo np. przeciągnęło się rozstrzygnięcie przetargu – pieniądze nie były wykorzystane i trzeba było je ujmować w budżecie nowego roku. W przypadku KFD takiego niebezpieczeństwa nie będzie – wyjaśnia Wolińska-Bartkiewicz.

Eksperci mają jednak wątpliwości, czy plan uda się zrealizować. – Pozyskanie dodatkowo 9,7 mld zł przez BGK w 2009 r. jest niewykonalne – twierdzi Jerzy Polaczek, były minister transportu. – Tym bardziej że zgodnie z wcześniejszymi założeniami i tak do KFD miało w tym roku wpłynąć z pożyczek 2 mld zł. – Czy Polska będzie w stanie pozyskać ekstra 9,7 mld zł z zewnątrz i czy jeżeli pożyczymy taką kwotę w EBI, nie wyczerpiemy puli dostępnej dla Polski i w ten sposób nie zabierzemy środków, o które ubiegają się firmy prywatne, m.in. na budowę A1 ze Strykowa do Pyrzowic czy niedługo na A2 z Łodzi do Warszawy – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Te pieniądze będą droższe niż pieniądze budżetowe, gdyż od zaciągniętych pożyczek trzeba spłacać odsetki, na co nie można przeznaczyć unijnych dotacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa dróg nie przyspieszy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!