10-kilometrowy odcinek obwodnicy Olsztyna na drodze S51 od węzła Jaroty do węzła Olsztyn Wschód oddano w piątek do ruchu. Fragment trasy przekazał inwestorowi, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - wykonawca, firma Budimex.
- Jak poinformował rzecznik Budimeksu Michał Wrzosek, prace ukończono przed terminem kontraktowym planowanym na koniec kwietnia.
- Dodał, że trwają prace na pozostałym pięciokilometrowym odcinku od węzła Jaroty w kierunku zachodnim.
- Zostanie on oddany do ruchu do lipca 2019 roku. Po zakończeniu prac na tym odcinku przejezdna będzie już cała obwodnica Olsztyna o długości 34 km.
W ramach inwestycji stworzono trzy węzły drogowe - Jaroty, Pieczewo oraz Olsztyn Wschód. Inwestorem obwodnicy jest olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności.
Całkowita wartość kontraktu to ponad 1 mld zł brutto. Prace związane z budową obwodnicy Olsztyna rozpoczęły się w lipcu 2016 r.
Jak podał wykonawca, podczas robót ziemnych i przygotowania terenów Budimex zdjął ok. 400 tys. m sześc. humusu, czyli warstwy ziemi roślinnej, wykonał ponad 2 mln m sześc. wykopów i położył łącznie 350 tys. ton nawierzchni bitumicznej.
- Żeby ustabilizować podmokły i grząski teren, na którym powstała obwodnica trzeba było nawieźć w tym miejscu 7 mln ton gruntu - to równowartość objętości pięciu Stadionów Narodowych w Warszawie - wyjaśnił prezes Budimeksu Dariusz Blocher.
Największym wyzwaniem inżynieryjnym był most na rzece Łynie, który jest jednoprzęsłową konstrukcją stalową z ustrojem żelbetowym.
- Most ten, mający 138 m długości, był budowany na grząskim terenie, więc wymagał wielkiej precyzji w planowaniu i wykonywaniu działań budowlanych - podał Blocher.
W inwestycji Budimex zastosował także nowoczesne rozwiązania budowalne np. zbrojenie kompozytowe, które jako odporniejsze na negatywne czynniki środowiskowe, nie wymaga kosztownych napraw, związanych np. z korozją konstrukcji. Z kolei do pomiarów geodezyjnych wykorzystano drony.
Poza trasą główną, prace prowadzone przez Budimex obejmują także wybudowanie trzech węzłów drogowych - Olsztyn Jaroty, Olsztyn Pieczewo i Olsztyn Wschód, dróg serwisowych oraz remont odcinków wybranych dróg lokalnych.
Projekt zakładał stworzenie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o nawierzchni bitumicznej oraz obiektów mostowych, np. wiaduktów, przejść dla zwierząt.
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Budimex: kolejny fragment obwodnicy Olsztyna oddany do ruchu