Blisko 368 mln zł z UE otrzyma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na 10-km odcinek obwodnicy Olsztyna, budowany w ciągu drogi krajowej nr 16. W środę podpisano umowę na to dofinansowanie.
"Wiadomo, że wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta jest dużym ułatwieniem dla mieszkańców. Poprawia ich bezpieczeństwo i komfort życia" - mówił.
Umowę podpisali p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol i p.o. dyrektora GDDKiA Jacek Gryga. Całkowity koszt inwestycji sięga ponad 473 mln złotych, a unijne dofinansowanie wynosi prawie 368 mln zł. Budowa tego odcinka obwodnicy Olsztyna ma zakończyć się we wrześniu.
Będzie miał on ok. 10 km długości i ma składać się z dwu dwupasmowych jezdni. Ma stanowić obejście miasta od przyszłego węzła Olsztyn Zachód do węzła Olsztyn Południe. Trasa będzie przebiegać przez okolice miejscowości Gronity i Naterki, a następnie przez Tomaszkowo, w kierunku wschodnim od skrajnych dzielnic Olsztyna, aż po Bartąg.
Do końca roku planowane jest również zakończenie budowy drugiego fragmentu tzw. południowej obwodnicy Olsztyna, który powstaje jako droga ekspresowa S51 (od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód). Na ten odcinek - liczący 14,7 km - GDDKiA już wcześniej uzyskała dofinansowanie z UE.
Do tej pory Olsztyn nie miał obwodnicy, ruch tranzytowy przechodził przez miasto. Nowa droga ominie stolicę Warmii i Mazur od południa, przejmując ruch samochodów jadących DK nr 16 od strony Ostródy w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich. Wyprowadzi także z Olsztyna ruch aut jadących od strony Wielkich Jezior Mazurskich do DK nr 51 i dalej drogą S7 w kierunku Gdańska i Warszawy.