Polskie Linie Kolejowe podpisały w poniedziałek umowę na rozbudowę stacji kolejowej Poznań Główny. W ramach inwestycji wartej 97 mln złotych powstanie nowy tor oraz peron wraz z przejściem podziemnym. Zakończenie prac zaplanowano na marzec 2022 roku.
- Inwestycja ma na celu przede wszystkim poprawienie przepustowości stacji. W przyszłości pozwoli na zwiększenie liczby połączeń, co w kontekście rozwoju Wielkopolskiej Kolei Metropolitarnej, jest niezwykle istotne.
- Dzięki przedłużeniu przejścia podziemnego o 47 metrów w kierunku wschodnim, podróżni uzyskają możliwość łatwego dostępu do peronów od strony Dworca PKS.
- Umowę wartą 97 mln złotych netto podpisano w formule "projektuj i buduj". Wykonawcą robót została firma Colas Rail Polska Sp. z o. Dodatkowy peron będzie miał 417 m długości i ponad 10 m szerokości.
"Ten projekt, może pozornie niewielki, o mniejszej wartości, ale ma ogromne znaczenie dla miasta, a także dla Polskich Linii Kolejowych. To jest kolejny etap polepszania obsługi podróżnych na stacji Poznań Główny. Na nowym peronie będą wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dlatego wpisujemy się też w program dostępność plus. W związku z tym, że jest duży wzrost popularności kolei w Polsce, widzimy, że te możliwości przepustowości stacji są powoli ograniczane. Polskie Linie Kolejowe przygotowują studium wykonalności wybudowania dwóch dodatkowych torów na linii Poznań Główny - Poznań Wschód, dlatego w przyszłości będziemy potrzebować więcej peronów, żeby jak najwięcej pociągów przyjmować na stacji Poznań Główny" - powiedział na konferencji prasowej członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.
Umowę wartą 97 mln złotych netto podpisano w formule "projektuj i buduj". Wykonawcą robót została firma Colas Rail Polska Sp. z o. Dodatkowy peron będzie miał 417 m długości i ponad 10 m szerokości. Podróżni wygodnie będą korzystać ze wszystkich typów pociągów, dzięki wysokiej na 76 cm platformie. Nowoczesny system informacji pasażerskiej i czytelne tablice ułatwią orientację na stacji. Zamontowane zostaną ławki. Komfort podróży zapewni antypoślizgowa nawierzchnia z liniami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących.
Nowy tor wyposażony będzie w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy, czyli elementy, które umożliwiają przejazd składów między torami. Pociągi będą się zatrzymywać po obu stronach nowego peronu.
Jak dodał Bresch, prace powinny rozpocząć się w trakcie "najbliższych kilkunastu tygodni, a koniec inwestycji zaplanowano na marzec 2022 roku.
"Mamy już wytypowane pierwsze zakresy prac. Tego typu zadania na tak dużych stacjach koncentrują się w pierwszej kolejności na przebudowie kolizji, gdyż mamy tu bardzo dużo różnej infrastruktury, której nie widzimy. Nie przewidujemy żadnych utrudnień dla podróżnych, nowy peron powstanie w miejscu pod budynkiem centrum handlowego i pod Mostem Dworcowym. Sama budowa nowego przejścia dla podróżnych będzie niewidoczna dla pasażerów" - wyjaśnił.
Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann liczy, że dzięki rozbudowie dworca, na której zyskają także podróżni, więcej osób będzie decydować się na transport kolejowy.
"Kilka lat temu powołałem zespół ds. węzła kolejowego Poznań, w którym pracują m.in. eksperci, radni, społecznicy, czy przedstawiciele trzeciego sektora. To ważny moment dla poznaniaków i wielkopolan, bowiem nasze postulaty zostają właśnie wdrażane. Dla mieszkańców regionu, to też ważna wiadomość, bo przywracamy dworzec pasażerom, co dla członków zespołu była sprawą fundamentalną. Uczynienie dworca bardziej funkcjonalnym ma zachęcić mieszkańców Poznania, Wielkopolski, ale też całego kraju do korzystania z kolei, bo to ogranicza korki w naszym mieście, a to też z kolei wpływa na stopień zanieczyszczenia powietrza" - podkreślił Hoffmann.