Beskidzka Droga Integracyjna na razie bez finansowania

Beskidzka Droga Integracyjna na razie bez finansowania
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, ujętej w zaktualizowanym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jest uzależniona od pozyskania dodatkowych środków finansowych - poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz.

  • Koszt budowy całej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej jest szacowany na około 4 mld zł.
  • W 2016 roku została wydana decyzja środowiskowa dotycząca zaproponowanego wariantu poprowadzenia tej drogi.
  • Roboty budowlane na całym odcinku drogi mogły by się odbyć w latach 2022-2025.

"Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, ujętej w Programie, jest uzależniona od pozyskania dodatkowych środków finansowych. (...) Nie oznacza to jednak, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie czyni prac przygotowawczych" - oznajmił 26 października w Sejmie wiceminister Chodkiewicz, odpowiadając na pytania posłów w sprawie perspektyw budowy drogi ekspresowej S52 tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Wiceminister podkreślił, że Beskidzka Droga Integracyjna znalazła się w zaktualizowanym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Droga ta - jak mówił - "dzięki staraniom rządu uzyskała wyższą klasę, do klasy drogi ekspresowej".

"Niestety, zwiększony limit wydatków do 135 mld zł jest nadal niewystarczający do sfinansowania wszystkich przedsięwzięć, które się znajdują na tej liście. Aby zrealizować te wszystkie zadania, potrzebnych jest około 200 mld zł. Tak że brakuje do tego programu 65 mld zł" - tłumaczył wiceminister.

Dodał, że koszt budowy całej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej jest obecnie szacowany przez GDDKiA na około 4 mld zł.

"Rząd traktuje tę inwestycję jako jeden z priorytetów. Podejmowane były od lat działania mocno zintensyfikowane przez obecny rząd. Nie należy się jednak spodziewać szybkiej realizacji tej inwestycji. Oczywiście przyglądamy się dalszym pracom przygotowawczym. Nie możemy jednak stwierdzić z pewnością, że uda się w ramach obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych w całości tę inwestycję zrealizować" - powiedział.

Przypomniał, że w 2016 roku została wydana decyzja środowiskowa dotycząca zaproponowanego wariantu poprowadzenia tej drogi.

"Obecnie jesteśmy na etapie odwołań od decyzji środowiskowej wydanej w 2016 r. Odwołania te trafiły do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, która obecnie jest na etapie procedowania odwołania. W ostatnim okresie wzywała Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych do przedłożenia uzupełnień i wyjaśnień, które zostały dostarczone. Na tym etapie termin załatwienia sprawy przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska został określony na koniec października. Natomiast nie ma pewności, czy uda się załatwić tę sprawę w terminie" - mówił Chodkiewicz.

Dodał, że według szacunków GDDKiA, roboty budowlane na całym odcinku drogi mogły by się odbyć w latach 2022-2025. "Wybór przebiegu tej drogi rekomendowanym przez burmistrza północnym wariantem trasy niewątpliwie mógłby wydłużyć proces realizacyjny o kolejne lata". Jak dodał, przy tym wariancie poprowadzenia drogi dodatkowym problemem mogła by być kwestia związana z wywłaszczeniami.

W lipcu br. rząd przyjął przedłożoną przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W zaktualizowanym programie zwiększono limit wydatków ze 107 mld zł do 135 mld zł. Resort zastrzega jednocześnie, że ostateczna wartość programu zostanie określona po rozliczeniu wszystkich zadań skierowanych do realizacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Beskidzka Droga Integracyjna na razie bez finansowania

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!