A1 na odcinku Pyrzowice - Częstochowa przejezdna w połowie 2019 roku

A1 na odcinku Pyrzowice - Częstochowa przejezdna w połowie 2019 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Realizacja czterech budowanych fragmentów autostrady A1 Pyrzowice-Częstochowa jest na finiszu i dobiegnie końca w II poł. 2019 r. - wynika z informacji GDDKiA. Stan realizacji opóźnionej obwodnicy Częstochowy wynosił jednak na koniec 2018 r. - 49 proc.

  • W październiku 2018 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podawała, że opóźniona obwodnica Częstochowy ma być przejezdna w połowie 2019 r. W tym czasie pozostałe odcinki A1 między Pyrzowicami i Częstochową powinny być już gotowe.
  • Całość brakującej dotąd autostrady A1 między Tuszynem (Łódzkie) a Pyrzowicami (Śląskie) podzielono przed laty na dziewięć tzw. odcinków realizacyjnych, nazwanych kolejnymi literami alfabetu.
  • Przetargi na odcinki A-E od Tuszyna do Częstochowy ruszyły w połowie 2016 r. i wszystkie - prócz jednego - zostały w ub. roku zamknięte umowami (zakładają one w głównej mierze rozbudowę istniejącej "jedynki" do standardu autostrady). Odcinki F-I od Częstochowy do Pyrzowic powstają od 2015 r. i zgodnie z umowami powinny być gotowe w 2019 r.

Od wielu miesięcy m.in. w lokalnych mediach pojawiają się sygnały o opóźnieniach w realizacji odcinka F (obwodnica Częstochowy, ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1). Opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę na jego zaprojektowanie i budowę GDDKiA zawarła w październiku 2015 r. z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.

W połowie 2018 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk sygnalizował, że po odstąpieniu w maju 2018 r. przez GDDKiA od umowy z Salini na budowę pod Warszawą trasy S8, na obwodnicy Częstochowy ta sama firma "wzięła się do pracy" i "realizuje przedsięwzięcie".

Potwierdzał to katowicki oddział dyrekcji sygnalizując, że uzgodnienia z wykonawcą zakładają koncentrację prac w sposób umożliwiający uzyskanie w połowie 2019 r. przejezdności odcinka F - wraz z drożnością węzłów. Umożliwiłoby to puszczenie ruchu na A1 od Pyrzowic do zakończenia obwodnicy Częstochowy (i dalsze kończenie prac z naliczaniem kar umownych).

Przeczytaj: GDDKiA: przejezdność obwodnicy Częstochowy planowo w połowie 2019 r.

W informacji podsumowującej inwestycje w woj. śląskim w 2018 r. i plany na 2019 r. katowicki oddział GDDKiA przekazał jednak, że dla odcinka F zaawansowanie robót wyniosło po tym roku 48,84 proc., w tym: drogowych 33,09 proc., mostowych 71,14 proc. i branżowych 43,34 proc.

Obwodnica Częstochowy - z trzema węzłami - jest kluczowa dla otwarcia autostrady A1 od Pyrzowic za Częstochowę. Jesienią 2019 roku rozpocznie się bowiem remont częstochowskiego odcinka drogi krajowej nr 1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe (autostradowa obwodnica ma przejąć z niej większą część tranzytu).

Między Częstochową a Pyrzowicami powstają odcinki F od węzła Częstochowa Północ do węzła Blachownia (ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

Odcinek G wykonuje konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger Bau (za 219,4 mln zł brutto), a odcinki H oraz I - konsorcja spółek z grupy Strabag (odpowiednio za 574,5 mln zł brutto oraz 609,5 mln zł brutto).

W ub. roku GDDKiA nie miała informacji o większych trudnościach w realizacji tych kontraktów. Zaawansowanie robót dla odcinka G wyniosło 88,29 proc., dla odcinka H - 82,75 proc., a dla odcinka I - 87,57 proc.

Realizację odcinków autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice rozpoczęto na gruncie przyjętego przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25). Wiosną 2017 r. rząd zdecydował o realizacji ze środków Krajowego Funduszu Drogowego także fragmentu Tuszyn - Częstochowa, zabezpieczając pod tym kątem 4 mld zł.

1 października 2018 roku samorząd Częstochowy podpisał wartą blisko 179 mln zł umowę na przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka DK1 w tym mieście. Powstaną tam m.in. dwa dwupoziomowe skrzyżowania, nowa estakada w dzielnicy Raków, ścieżki rowerowe, kładki i chodniki. Prace budowlane mają rozpocząć się jesienią 2019 r
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!