PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

2 tys. zł kosztuje uprawnienie do wystawiania certyfikatów

Autor: Gazeta Prawna
01-12-2008 08:59

Osoby, które chcą wystawiać certyfikaty energetyczne, będą musiały przejść przeszkolenie trwające co najmniej 50 godzin i zdać egzamin zawodowy.

Od początku przyszłego roku wszystkie nowo wybudowane budynki oraz obiekty używane i wprowadzane do obrotu (np. sprzedawane lub wynajmowane) będą musiały posiadać certyfikaty energetyczne. Dokumenty te będą określały zużycie energii w danym budynku. Do ich wystawienia uprawnione będą wyłącznie osoby, które będą spełniały określone wymagania. Przede wszystkim prawo takie będą mieli inżynierowie budownictwa, którzy mają wykształcenie wyższe magisterskie i uprawnienia do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej lub instalacyjnej - pisze "Puls Biznesu".
- Spośród 108 tys. członków Izby Inżynierów Budownictwa jedynie ok. 20 tys. inżynierów będzie mogło wystawiać certyfikaty - mówi Andrzej Dobrucki, wiceprezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.

Tak mała liczba uprawnionych inżynierów wynika głównie z tego, że certyfikatów nie będą mogli sporządzać inżynierowie, którzy mają uprawnienia projektowe, ale nie mają tytułu magistra, a jedynie inżyniera, oraz inżynierowie, którzy mają tytuł magistra, ale nie mają uprawnień projektowych. Jest jednak szansa na to, że już od początku przyszłego roku grupa ta zostanie rozszerzona o inżynierów, którzy nie mają wykształcenia magisterskiego tylko inżynierskie. Odpowiedni projekt ustawy jest już przygotowywany w Ministerstwie Infrastruktury.

Jednak, jak pisze "Gazeta Prawna" poza inżynierami budownictwa certyfikaty będą mogły wydawać także osoby, które mają inne wykształcenie magisterskie, np. geograficzne, medyczne czy prawnicze, i odbyły odpowiednie szkolenia oraz zdały egzamin organizowany przez ministra infrastruktury. Szkolenie takie powinno składać się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania szkolenia nie może być krótszy niż 50 godzin, przy czym część praktyczna nauki powinna trwać nie mniej niż osiem godzin. Szkolenie powinno kończyć się samodzielnym sporządzeniem świadectwa charakterystyki energetycznej i oceną poprawności jego wykonania. Każdy, kto przygotuje takie świadectwo i ukończy szkolenie, otrzyma odpowiednie zaświadczenie, na podstawie którego będzie mógł przystąpić do egzaminu zawodowego.

Wysokość opłaty za szkolenie nie będzie mogła przekroczyć 70 proc. kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przeprowadzenie szkolenia, ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie kwota ta wynosi prawie 3 tys. zł. Opłata za egzamin nie będzie mogła z kolei przekroczyć 50 proc. tej kwoty.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.