PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Znaczne opóźnienia w budowie w UE jednego systemu łączności kolejowej

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
30-10-2017 15:47 |  aktualizacja: 30-10-2017 16:50
Znaczne opóźnienia w budowie w UE jednego systemu łączności kolejowej

Na zbudowanie w UE systemu ERTMS potrzeba 188 mld euro.

Fot. Shutterstock.com

Dotychczasowy poziom wdrożenia europejskiego systemu sterowania, sygnalizacji i łączności na kolei (ERTMS) jest bardzo niski i fragmentaryczny w krajach członkowskich, mimo że minęła dekada od jego uruchomienia oraz mimo tego, że koncepcja systemu, umożliwiająca zwiększenie interoperacyjności kolei i bezpieczeństwa ruchu pociągów, nie jest kwestionowana przez sektor.

  • Interoperacyjności kolei, czyli swobodnej jeździe pociągów przez wszystkie kraje UE, ma służyć wdrożenie systemu ERTMS.
  • Według stanu na koniec 2016 r., w system ten wyposażono tylko 4121 km, co stanowi 6,2 proc. długości sieci bazowej i 8,1 proc. sieci TEN-T.
  • W Polsce, także mocno spóźnionej w realizacji tych drogich inwestycji, pierwszy wskaźnik wynosi 6 proc.
Ten niski zakres wdrożenia można wyjaśnić głównie niechęcią wielu zarządców infrastruktury i przedsiębiorstw kolejowych do inwestowania w wyposażenie ERTMS. Pociąga to koszty, a zarazem dla wielu projektów brakuje uzasadnienia biznesowego.  Potrzeba na to bowiem 188 mld euro.

Taki wniosek z kontroli budżetu, przeznaczonego dla dotacji budowy ERTMS w krajach unijnych, przedstawia Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Założenia systemu


Do eksploatacji pociągów w sieci kolejowej potrzebny jest system sygnalizacji. Umożliwia on bezpieczne i bezkolizyjne zarządzanie ruchem kolejowym w każdych warunkach.

Problem w tym, że każdy kraj europejski opracował własne specyfikacje techniczne dla takich systemów sygnalizacji (w Polsce są to: SHP, system radiowy PKP z funkcją radioskop), podobnie jak norm bezpieczeństwa, energetycznych, a także szerokości toru.

W sumie tylko w UE (liczącej 28 krajów) istnieje około 30 różnych systemów sygnalizacji do zarządzania ruchem kolejowym, które nie współpracują ze sobą.

Aby rozwiązać ten problem i pomóc w stworzeniu jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, na przełomie lat 80. i 90. rozpoczęto opracowywanie europejskiego systemu sterowania, sygnalizacji i łączności (ERTMS).

Komisja Europejska natomiast wsparła starania, by w Europie funkcjonował jeden tego rodzaju system.

ERTMS ma zagwarantować wspólny standard, który pozwala na niezakłóconą jazdę pociągów przez różne kraje i sprzyja zachowaniu konkurencyjności kolei.

Budżet


Aby pomóc państwom członkowskim wdrażanie ERTMS, w latach 2007-13 z budżetu UE przydzielono na ten cel około 1,2 mld euro.

Ok. 645 mln euro pochodziło z programu transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), a 570 mln euro - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 694 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.