XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zarząd województwa kujawsko-pomorskiego i wojewoda razem dla S10 i zapory na Wiśle

Zarząd województwa kujawsko-pomorskiego i wojewoda razem dla S10 i zapory na Wiśle
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Współdziałanie na rzecz doprowadzenia do realizacji zagrożonych inwestycji: budowy drogi ekspresowej S10 i drugiego stopnia na Wiśle w Siarzewie k. Nieszawy - uzgodnili w środę w Toruniu członkowie zarządu województwa kujawsko-pomorskiego oraz wojewoda i wicewojewoda.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy pod koniec stycznia odmówił zgody na realizację stopnia wodnego w Siarzewie głównie z powodu nieuwzględnienia przedsięwzięcia w dokumentach planistycznych Dorzecza Wisły.

Na początku lutego Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad (GDDKiA) w Bydgoszczy unieważnił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego S10 Bydgoszczy-Toruń z powodu zaproponowania przez oferentów wyższych cen niż przeznaczono na ten cel.

"Zajęliśmy się najbardziej ważnymi projektami, które mam nadzieję wspólnie z wojewodą i instytucjami rządowymi będziemy mogli przygotować i wdrażać w życie" - poinformował marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki (PO).

Jak dodał, pierwszą sprawą jest budowa tamy poniżej Włocławka na wysokości Siarzewa, a drugą S10 na odcinku Bydgoszcz-Toruń i dalej w kierunku Warszawy do granicy województwa. "Sam przebieg odcinka bydgosko-toruńskiego S10 nie budzi kontrowersji, ale już dalszy planowany przebieg jest problematyczny i moim zdaniem wymaga ponownej analizy" - podkreślił Całbecki.

Jak zaznaczył, planowany odcinek od Torunia, w kierunku Warszawy znalazłby się w strefie silnej zabudowy i terenów przewidzianych przez właścicieli na inwestycje oraz unikatowych obszarów leśnych. Według planistów samorządu województwa lepszym wariantem przebiegu S10 byłoby wytycznie trasy poniżej Lipna, dalej przez okolice Siarzewa, przez przeprawę mostową i jeszcze dalej do Odolionu. Przy takim rozwiązaniu S10 znalazłaby się w pobliży planowanej tamy w Siarzewie.

"W porównaniu z innymi województwami nie wyglądamy najlepiej, więc trzeba szukać silnych stron, inwestycji i przedsięwzięć, które połączą województwo. Jeśli chodzi o S10 to w województwie chyba nie ma osoby, która dyskutowałaby o celowości budowy S10, ale jest pytanie jaki będzie jej przebieg. Z mojej strony będą starał się zrobić wszystko, aby obie inwestycje były realizowane" - zapowiedział wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz (PiS).

Zaznaczył, że jeszcze w marcu ma zaplanowane spotkanie w sprawie S10 z wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem.

"Jeśli chodzi o sprawę stopnia na Wiśle w Siarzewie to musimy pokonać zasadniczy problem, który był powodem negatywnej decyzji RDOŚ, jakim są braki w dokumentacji strategicznej kraju i brak inwestycji w masterplanie. Nie będzie łatwe pokonanie barier administracyjnych. To jest trudne, ale nie niemożliwe. Trzeba poszukać rozwiązań, które pozwolą na przeprowadzenie spraw proceduralnych z uwzględnieniem norm unijnych" - dodał wojewoda.

Nowy stopień z elektrownią wodną o mocy ok. 80 MW, miałby powstać poniżej zapory we Włocławku (675 km Wisły) w Siarzewie k. Nieszawy (708 km Wisły). Grupa Energa, która wystąpiła z projektem, szacuje, że koszt inwestycji wraz z towarzyszącą infrastrukturą wyniesie 3,5 mld zł, z czego część energetyczna to ok. 25 proc.

Obecnie w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, zapisany jest odcinek drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz-Toruń. W dokumencie jako okres realizacji inwestycji zapisano lata 2017-2020. Ogłoszony 22 października 2015 r. na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego został unieważniony 5 lutego 2016 r., gdyż siedmiu oferentów zaproponowało ceny do 6,3 do 2,4 mln zł, a GDDKiA miała zarezerwowane na studium tylko 1,051 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zarząd województwa kujawsko-pomorskiego i wojewoda razem dla S10 i zapory na Wiśle

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!