PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zamówienia materiałów na inwestycje kolejowe są odwlekane

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
09-08-2012 09:08
Zamówienia materiałów na inwestycje kolejowe są odwlekane
fot. Fotolia

Od kilku tygodni odnotowujemy sytuację, gdzie generalni wykonawcy, którzy wygrali przetargi publiczne na modernizację linii kolejowych, przesuwają w czasie zakupy elementów nawierzchni kolejowej.

Nie chcielibyśmy wyciągać daleko idących wniosków, że może to oznaczać załamanie realizacji programu kolejowych inwestycji infrastrukturalnych, ale poważnie destabilizuje to naszą działalność, a w niedalekiej przyszłości może niekorzystnie odbić się także na organizacji robót firm budowlanych – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Fusion Invest, głównego właściciela Grupy Track Tec.
Przypomina on, że zakłady wchodzące w jej skład – jak produkujące podkłady strunobetonowe, podrozjazdnice w Suwałkach i Goczałkowie, rozjazdy kolejowe w Zawadzkiem – zostały unowocześnione i rozbudowane pod zapowiadane potrzeby krajowych inwestycji kolejowych. W Goczałkowie uruchomiono najnowocześniejsze w Europie laboratorium, badające jakość podkładów, na które firma udziela 50 lat gwarancji.

- Opóźnienia w zamówieniach ze strony wykonawców inwestycji zmuszają nas do analizy, czy mamy nadal produkować wyroby w zakładanych ilościach, ale „na magazyn”, ponosząc dodatkowe koszty ich finansowania, czy produkcję ograniczyć – mówi wiceprezes Niemiec. – Nie jest to wyłącznie nasz problem, ale również wykonawców, którzy powinni partycypować w rozwiązaniu tego problemu.

Według niego, można przewidzieć sytuację, że od pewnego momentu – pod wpływem presji czasu, szczególnie pod groźbą utraty środków UE - nastąpi tak zwiększony popyt na materiały Track Tec, że dojdzie do spiętrzenia zamówień. Ich realizacja może być utrudniona, choćby ze względów logistycznych.

Ale zarząd Fusion Invest nie wyklucza sytuacji, w której niektórzy wykonawcy - pod wpływem niedawnej, oczywistej, informacji ministra transportu o tym, iż nie będzie renegocjacji cen wygranych przetargów - będą kalkulować ponownie ich opłacalność, zakładając możliwość zapłacenia kar umownych za odstąpienie od niektórych z nich.

- To realny scenariusz, mający swoje szersze konsekwencje, ale chyba konieczny dla uświadomienia problemów branży związanej z budownictwem kolejowym – podkreśla Krzysztof Niemiec. - Problemy te są w ostatnim okresie mało zauważane, gdyż można odnieść wrażenie, iż istotniejszym od nich było zbudowanie kilku kilometrów autostrady i rozliczenia z podwykonawcami wyłącznie w inwestycjach drogowych.

Dlatego Grupa Track Tec stara się wykorzystać rozbudowane moce, aktywizując eksport. W ciągu kilku ostatnich miesięcy z powodzeniem wkroczyła ze swoimi produktami i usługami m.in. na rynek holenderski, szwajcarski, rumuński, słowacki, estoński i łotewski. „W najbliższym czasie rozpoczniemy dostawy wyrobów na kolejne rynki, zaproponujemy również w kraju oferty, tworzące nową jakość w technologii zabudowy naszych produktów w nawierzchni kolejowej” – dodaje K. Niemiec.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP