Zakończyła się budowa obwodnicy Lubnia na "zakopiance"

Zakończyła się budowa obwodnicy Lubnia na "zakopiance"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zakończyła się budowa 4-kilometrowej obwodnicy Lubnia na popularnej "zakopiance" w Małopolsce. Drogowcy oceniają, że budowa tego ekspresowego odcinka drogi była jedną z najtrudniejszych inwestycji drogowych w Polsce.

Inż. Krzysztof Lange z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformował dziennikarzy w środę, że budowana od 2006 roku obwodnica Lubnia kosztowała prawie 180 mln zł.

W ramach przedsięwzięcia powstała 4-kilometrowa dwupasmowa obwodnica miejscowości Lubień o parametrach drogi ekspresowej wraz z węzłem drogowym w tej miejscowości oraz blisko 7 km dróg towarzyszących. Zbudowano kilkanaście obiektów mostowych.

"To jedna z najtrudniejszych inwestycji drogowych w kraju z powodu przebiegu w terenach górskich oraz ciężkich warunków gruntowych i wodnych" - ocenił Lange. Dodał, że wymusiło to m.in. budowę trzypoziomowych murów oporowych, których wysokość sięga 15 metrów.

Wykonawcą inwestycji było szwedzko-polskie konsorcjum firm NCC i POLDiM SA Tarnów.

Inwestycja o wartości ok. 180 mln zł, z czego roboty budowlano-montażowe pochłonęły blisko 150 mln zł, finansowana była z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) oraz Krajowego Funduszu Drogowego.

Po zakończeniu tej inwestycji od Krakowa do Lubnia prowadzi dwupasmowa trasa, z której ponad 16-kilometrowy odcinek od Myślenic do Lubnia ma parametry drogi ekspresowej.

Na trasie do Rabki-Zaborni, gdzie będzie się zaczynała droga S7, pozostaje jeszcze jeden jednojezdniowy odcinek o długości 17 km. Według dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Jacka Grygi, trwają już prace projektowe dla tej inwestycji, a jej budowa może się rozpocząć w roku 2011 i zakończyć po ok. trzech latach. Planowane jest, że w ramach przedsięwzięcia powstanie najdłuższy w Polsce tunel drogowy o długości 2 km.

Droga ekspresowa S7 będzie łączyła Gdańsk z Rabką-Zdrój. Jej długość wyniesie około 720 km. Nowa trasa będzie zlokalizowana w większości w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga ma połączyć aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!