Zakończono drążenie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku

Zakończono drążenie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W poniedziałek w Gdańsku zakończono drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Kierowcy jednak będą mogli przejechać tunelem dopiero za rok. Koszt inwestycji to prawie 1,5 mld zł, z tego 1,1 mld zł stanowi dofinansowania z UE.

Tunel, złożony z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m każda, stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1.

To pierwszy tunel wykonany w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta". Maszyna, nazwana w Gdańsku "Damroka", o długości ok. 90 metrów oraz o średnicy 12 metrów, należy do największych tego typu urządzeń na świecie.

W najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły.

Uczestnicząca w uroczystości wicepremier oraz minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska, matka chrzestna "Damroki", podkreśliła, że budowa Trasy Słowackiego wraz z tunelem to jeden z największych projektów tego typu w kraju. - Siedem lat temu, jak zostałam ministrem (rozwoju regionalnego - PAP), to już wtedy składane były projekty na kolejne etapy Trasy i były konsekwentnie realizowane - przypomniała. Zaznaczyła, że "tunel był najtrudniejszy i najbardziej kosztowny". - To blisko 1,5 mld zł, w tym 1,1 mld zł dofinansowania z UE - dodała.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz przypomniał, że tunel jest ostatnim etapem Trasy Słowackiego, czyli "niezwykle ważnej arterii komunikacyjnej między dwoma portami: lotniczym w Gdańsku Rębiechowie i morskim". Uważa, że dzięki temu połączeniu port morski w Gdańsku uzyskuje dodatkowe atuty w konkurencyjnej gospodarce morskiej w tej części Europy.

Ryszard Trykosko, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (spółki nadzorującej inwestycję) zwrócił uwagę, że inwestycja zrealizowana jest w połowie. Poinformował dziennikarzy, że należy jeszcze wykonać konstrukcję jezdni, obłożyć tunel materiałami ogniotrwałymi oraz zainstalować urządzenia, m.in. przeciwpożarowe i napowietrzania. Ma być wykonanych też siedem poprzecznych przejść bezpieczeństwa, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru. Ocenił, że wykańczanie tunelu może potrwać do końca roku, a później wszystkie instalacje będą musiały przejść techniczne odbiory.

W każdej z nitek tunelu powstanie jezdnia z dwoma pasami ruchu i poboczem; jezdnia będzie położona na specjalnie zamontowanym stelażu na wysokości 3,8 metra.

Trykosko jest przekonany, że oddanie tunelu do użytku "spowoduje rewolucję w organizacji ruchu w Gdańsku". Liczy, że dzięki podwodnej przeprawie uda się m.in. wyeliminować ruch samochodów ciężarowych ze śródmieścia.

Trasę Słowackiego, na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu wraz z tunelem buduje hiszpańskie konsorcjum Obrascon Huarte Lain (OHL). Firma w swojej historii zbudowała 148 km tuneli na całym świecie, z czego 82 km powstało w technologii TBM. Węzeł Marynarki Polskiej powstał w pobliżu zbudowanego na EURO 2012 stadionu piłkarskiego PGE Arena.

Projekt jest współfinansowany z unijnych środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakończono drążenie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!